Det siste årene har jeg virkelig fått øynene opp for forskjellige bønner, det er jo superbillig mat om man tar seg tid å legge det i bløt og koke selv. Det som er så greit med slike gryter, er at man kan ha kjøtt eller lignende i om man ønsker, men er like god og mettende uten. For her er det smakene som lager gryten. Jeg hadde en del gulrøtter og erter etter middagen i går, og det hadde jeg i, for noe må jeg bruke det til. Bønner er det masse fiber i, den er nokså god på proteinsammensetningen , og ellers svært næringsrik. Bønner er dessuten svært mettende.

3 dl bønner her kan man velge å legge i bløt, og koke selv(fremgangsmåten finner du her), eller så kan du kjøpe ferdig på boks.

2 fedd hvitløk

1 bit ingefær rundt 2 cm alt etter så glad man er i den smaken

1/2 chili

1 liten løk

smør/olje/margarin uten melk til surring av grønnsaker

1 gulrot

Ca. 2 dl erter (kan selvfølgelig kuttes ut eller erstattes med  andre ting) Erter og gulrot hadde jeg ferdig fra i går.

2,5 dl kraft(her kan man velge hvilke kraft man ønsker å bruke, jeg er ikke verken vegetarianer eller veganer, så jeg brukte litt lammekraft, men om man vil ha denne helt vegansk, så bruker man grønnsakskraft eller vann og buljong. Vær obs på at noen typer buljong inneholder gluten og du ikke tåler det.) HER kan du se hvordan man kan lage egen kraft.

1 dl melk/Laktosefri/plantebasert eller kokosmelk (jeg brukte plantebasert, for den kom deisende ut av fryseren 😁

1/2 ts gurkemeie

1/2 ts koriander

Salt

Pepper

Rens og findel hvitløk, ingefær, løk og chili,  gulrøtter og surr i en panne med smør/olje/margarin uten melk. Når det har blitt mykt, så har man i kraft og melk eller lignede og lar det få koke litt, ha så i bønner og erter, og smak til med krydder og salt. Det kan være lurt å la alt få koke sammen i 5-10 minutter så smakene får utviklett seg, det spørs hvor lang tid du har på deg.

Del gjerne innlegget med familie og venner 

Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *