Jeg hadde litt blomkål som måtte spises opp, og da kom jeg på noe vi hadde laget på skolekjøkkenet da jeg var mat og helse lærer. Det var hel blomkål med saus over, og med reker på, men jeg hadde nå bare det buntene med blomkål så jeg bare delte det. Denne retten kan man selvfølgelig kjøpe ferdig pillede reker å ha i, men jeg liker best det rekene man piller selv, og da kan man jo også koke rekekraft.

 

 Til 1 person. Ønsker du å lage til flere, så ganger du oppskriften opp med antall personer du ønsker å lage til. 

Ca. 6 bunter blomkål

1 dl rekekraft (jeg pillet reker og kokte kraft)Man kan også bruke litt av laken som man får pillede reker i om man ønsker å bruke det, eller litt fiskebuljong.

1 dl melk/laktosefri eller som jeg brukte plantebasert fløte

1 ss maizena

Salt

Pepper

Fersk dill om du har (jeg har frossen dill i fryseren fra i fjord sommer, som jeg hadde rett i gryten)

Ca. 70 g reker med skall eller bruk reker i lake. Her har man stort slingringsmonn med mengden, ta så mye eller lite som passer deg.

Bruker du reker med skall, så kan du koke rekekraft først, det er fort gjort.

Rens blomkålen, vil du bruke et helt hode så skjærer man av den tykkeste delen av stilken, og skjærer et kryss i den før man koke hele hodet.  Jeg brukte bare bunter med blomkål som jeg kokte i kraften. Kok blomkålen mør i kraften og ta ut blomkålen når den er ferdig. Bland Melk/fløte ut med maizena, og hell det i kraften, og kok opp under omrøring. Ha så i blomkålen igjen og smak til med salt og pepper. Ha i oppkuttet dill i sausen, hell det hele på et fat, og ha på reker og eventuelt litt dill til pynt.

Del gjerne innlegget med familie og venner 

Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

6 kommentarer

6 thoughts on “Blomkål med rekesaus

  1. Kan det være et alternativ å bytte ut blomkål med broccoli? (Jeg får vondt i magen av blomkål). Evt. også bytte ut reker med krepsehaler? 😀

    1. Ja klart du kan det, grønnsaker kan alltid byttes ut med noe annet, selv kål i får kan man endre på om man vil. Brokkoli passer jo til absolutt alt.

    2. Klart du kan, man kan alltid bytte ut grønnsaker, det gjør jeg hele tiden. Jeg går veldig skjelden på butikken for jeg mangler en ingrediens. Jeg glemte å si, at når man får vont i magen av kål/blomkål ol. Da kan man forsøket å bytte vann etter rundt halve koketiden. Da slipper det stoffene som man får vont av, jallefall noen av det. Så muligens at du kan tåle det bedre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *