Betasuppe eller lapskaus med svineknok

Categories Alle oppskrifter, Kjøttretter, På sparebluss, Supper

Betasuppe eller lapskaus av svineknoke  får man masse middag til en billig penge, og det beste er at man også får utrolig mye kraft man kan bruke i supper og sauser.  Kjøper man ferdig oppkuttede grønnsaker så er det veldig lettvint, og jeg vil anta at det blir billigere en å kjøpe alle grønnsakene, men jeg synes det er så mye potet og alt for lite av det andre. Både betasuppe og lapskaus egner seg veldig godt å fryse i porsjoner som passer din husstand, så har man masse enkle, kjappe og gode middager fremover.

Jeg kjøpte svineknoker som viste seg å være røykt, men det er utrolig mye kjøtt på. Det var så utrolig mye kjøtt på de at jeg skal spare en del av kjøttet og kraften til å ha til en ertersuppe en annen dag.

Betasuppen kan lages på flere måter.

Den absolutt enkleste måten er å kjøpe ferdige frosne pakker med  oppskåret lapskaus grønnsaker, vann, buljong(kraft fra kjøtt om en har) salt pepper og bruke pølse. Da har du middagen klar på ca. 15-20 minutter. Men siden jeg hadde kokt knok ble det knok i suppen.

Når knoken er kokt etter rundt 2 timer tar man den opp og renser den, kraften tar man vare på.

Enten kjøpe ferdig fryste lapskausblanding eller bruke, poteter, kålrot, sellerirot. purreløk(kan sløyfes) og koke det i kraften, ha i kjøttet og smake til om man trenger buljong, salt og pepper, med knoke er det normalt ikke nødvendig. Og man har ferdig betasuppe. Ønsker man lapskaus.  må man ha i mer poteter, for det tykner.

 

Lapskaus/ betasuppe  med pinnekjøtt HER

Brun lapskaus finner du HER

Lapskaus/betasuppe med pølse og pinnekjøtt HER

Røykt svine knok med kålrotstappe og betasuppe i samme slengen HER

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#Lapskaus #betasuppe #svineknok #røykt #grønnsaker #tradisjonsmat #middagstips #middag #morsmiddag #glutenfritt #melkefri #rimelig #mat #student #mat

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *