Last Updated:

Ertesuppe med røykt knok

Categories Kjøttretter, På sparebluss, Supper

1 røykt svineknok

Ha på vann så knoken er dekket 1.5- 2 liter vann

1/2 pakke tørkede gule erter

Ca. 4 gulerøtter Bruk gjerne andre grønnsaker om du ønsker det 🙂

Ca. 4 skiver sellerirot eller stangselleri

1 purreløk eller en pakke vårløk

Eventuelt salt, det måtte jeg ha i

Pepper

Legg en pakke tørre gule erter i bløt, ha en stor skål og ha dobbelt mengde vann på, la den stå natten over/eller fra morgen til ettermiddag.

Skyll ertene godt. Sett knoken på kok og ha ertene i, la det få koke rundt 1.5-2 time. Når knoken er kokt tar man den ut å renser og deler den i biter og har den i suppen igjen. Ha i rensede og delte grønnsaker, og la de få koke med til de er ferdig. Smak til med salt og pepper.

Del gjerne innlegget med venner og familie 😊 Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

 

#Svineknok #Ertesuppe #gulertesuppe #tørkedeerter #tørre #erter Svinekjøtt #billigmat #billig #middag #midagstips #enkelt #enkelmiddag #enkel #middag

#sunt #glutenfritt #melkefritt #laktosefritt

7 kommentarer

7 thoughts on “Ertesuppe med røykt knok

  1. Hei. Har aldri laget ertesuppe fra bunnen av. Det står ikke hvor mye vann du skal bruke. Hvor mye er det.

    På forhånd takk.

    Åse P

    1. Der ser du, jeg har faktisk ikke sett at jeg ikke har skrevet vann, uff her har det gått fort i svingene. Jeg skal fikse den. Men jeg man må ha så mye vann på knoken at den blir dekket. Og det er normalt rundt 1,5 til 2 liter vann. Synes du suppen blir for tynn, kan man ta av litt kraft når knoken er kokt. Blir suppen for tykk, har man i litt ekstra vann. Tusen takk for at du gjorde meg oppmerksom på det. Bare spør om det er noe som er uklart, det setter jeg bare pris på. Mvh. Randi

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *