Last Updated:

Asiatisk inspirert gryte med reker og risnudler

Categories Alle oppskrifter, Diverse retter, Skalldyr

I  dag hadde Bjørg invitert to av søsknene en med mann og en med datteren på middag, og jeg fikk æren av å lage middag. Bjørg hadde lyst på asiatisk smaker, og det er jo noe jeg bare elsker, så jeg var ikke vanskelig å be. Her er det et helt fantastisk vær, så jeg har vært ute å gått meg en tur og fått tatt noen bilder, det er jo bare veldig koselig her.

Da middagsgjestene kom gikk praten lett, og det var utrolig koselige folk, å heldigvis virket det som alle likte maten.

 

Til 6 personer i dag

Kraft:

Ca. 2 kg upillede reker

1 god klatt smør

Det grønne på en purre(men man kan også bruke vanlig løk)

1 1/2 l vann

Rens rekene og ha skallet i en panne sammen med smør og løk, surr alt rundt 5 minutter, hell på vann og la det få koke 10-15 minutter.

Sil av skallet og ta vare på kraften.

Suppen:

1 chili

6 hvitløksfedd

En ingefær, her kan man ta så mye eller lite man vil, men jeg brukte rundt 7-10 cm

1 1/2 purreløk

3 store gulrøtter

1 søt paprika

1/2 Brokkoli

Ca. 100 g sopp

4 ss fiskesaus (mel eller mindre etter hva man liker)

3 lime Saften

Salt

Pepper

6 pakker risnudler (er glutenfri)

Rens og del hvitløk, chili og ingefær og surr det i olje eller smør. Rens og vask godt og del purreløk, paprika, sopp, gulrot og brokkoli, og ah det i pannen sammen med kraften. Ha i fiskesausen, saften av lime og pepper, smak til, og ha i salt om du ønsker det. La alt bli mørt, kok opp vann med litt salt og kok risnudlene etter pakkens anvisning. Ha gjerne det pillede rekene til, og bare ha på det du ønsker, får rekene koke med synes jeg det blir seige og smakslaus.

Her kan du se en annen variant

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

 

#reker #rekekraft #resteravris # Rester #restemiddag  #rekesuppe #Klarasiatiskrekesuppe #rester #spisoppmaten #Ris #Resteravris #Glutenfritt #melkefritt #Hjemmelaget #matfrabunnen #Middag #middagstisp #Morsmiddag #Hvaskalvihatilmiddag #hvaskaljeghatilmiddag #enkelt

10 kommentarer

10 thoughts on “Asiatisk inspirert gryte med reker og risnudler

    1. Det går helt fint uten, bruk det grønne på vårløken. Har du forsøkt ramsløk? Den smaker hvitløk, men er helt grønt, tror ikke det er i slekt med løken heller, selv om navnet sier noe annet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *