Last Updated:

Knallgod klar Asiatisk rekesuppe

Categories Alle oppskrifter, Skalldyr, Supper

Jeg hadde litt ris igjen og hadde reker i fryseren og hadde  veldig lyst på noe middag med Asiatisk smak. Og etter å tatt innfallsmetoden som er vanlig her i huset ble maten til mens jeg stod å så på råvarene, å himmel så godt det ble, i all beskjedenhet 😁.

Til 1 person brukte jeg:

Ca. 14-15 reker  med skall, du må gjerne bruke mer.

Smør

Vann så det dekker rekene

Rens rekene og ha skallet i en panne med smør, surr de en stund, ha så på vann så det dekker skallet, og la det få stå å putre mens du lager til resten. Sil så av kraften og kast skallet, eller ha det i matavfalla eller kompost.

Man kan bruke akkurat de grønnsakene man ønsker og har, men jeg brukte følgende:

2 fedd hvitløk

1/2 chili

1 lite stykke ingefær

1 mellomstor gulrot

1 bit purreløk (bruk den løken du har og liker)

1 fingerlang bit av brokkolistilken

1 blomst/bunt brokkoli

Saften av 1 båt lime eller lignede som er syrlig

1/2 ts sitrongress

Ca.2 ss  fiskesaus

Pepper

Rens og del grønnsakene i små biter, gulroten og stilken på brokkolinien skrellet jeg og skar i tynne staver (det er ikke så veldig nøye, det er kun estetisk), brokkolibunten delte jeg de i de minste buntene som var mulig, hvitløk og ingefær ble renset og hakket i små biter, chilien delte jeg i tynne skiver. Purreløk hadde jeg i fryseren så de tømte jeg bare rett i kraften.

Jeg hadde alt i kraften og kokte det opp, hadde på fiskesaus, sitrongress, saften av lime og litt pepper.  Helt til slutt hadde jeg i litt ris. Så smakte jeg de til, jeg måtte ha i litt ekstra lime, fiskesaus og lime, men jeg elsker mye smak. Ha i de pillede rekene og NYT!

 

 

 

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

#reker #rekekraft #resteravris # Rester #restemiddag  #rekesuppe #Klarasiatiskrekesuppe #rester #spisoppmaten #Ris #Resteravris #Glutenfritt #melkefritt #Hjemmelaget #matfrabunnen #Middag #middagstisp #Morsmiddag #Hvaskalvihatilmiddag #hvaskaljeghatilmiddag #enkelt

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *