Ferieslutt 2

Categories Blogg, Dikt av Ove

Dette diktet av Oven skulle jeg ha postet for neon dager siden, men ikke alltid at ting blir som det burde! Men her kommer del 2 av ferieslutt, vi trenger noen å trekke på smilebåndet av nå.

Så var sommeren og ferien, plutselig over,
men jeg ligger ikke lenger i hengekøyen og sover.
Jeg våkner nå på bakken, i en dam.
Hvorfor kjøpte jeg hengekøye og ikke en pram?

Hvor ble nå sommerferien egentlig av,
sammen med arbeidslysten, sommeren meg gav?
Jo, det var regnet, som arbeidslysten kvelte,
og gjorde at jeg arbeidsoppgavene, skjevt fordelte.

I hodet mitt, er huset nå ferdig skrapet og malt
og har ordnet og fikset i hagen, kort fortalt.
Bilen skinner også som en diamant
og fryseren bogner nå av deilig mat, ikke sant?

Inne i huset skinner alt som solen.
Hadde jeg bare funnet igjen gulvet, sofaen og stolen.
Sengen og kjøkkenet er også borte vekk
og jeg sitter også fast i gulvet, i en kjempediger flekk.

Jeg står rett opp og ned og sliter og drar,
i føttene, som i gulvet etterlater seg fotefar
Hva kan nå denne flekken egentlig være, mon tro.
Er det saften jeg griste på gulvet, for en uke siden, eller to?

Når tåken inne har lagt seg, kan jeg tydelig se,
litt lys fra et vindu, ikke så langt av sted.
Ja, det er vel en meter eller to kan jeg tippe,
for når det gjelder anslag, kan ingen meg av pinnen vippe.

Hadde jeg bare kommet meg løs fra gulvet og saften.
Så kunne jeg få meg en stille og rolig aften,
i hengekøyen et sted der nede i hagen
å sove ut, enten det nå er på ryggen, eller magen.

 

12 kommentarer

12 thoughts on “Ferieslutt 2

  1. Tusen takk for at du får oss til å trimme lattermusklene med dine herlige dikt Ove! Nei der er ikke alt som kan stikkes under en stol. Frem i lyset med det 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *