Årets lutefisk middag

Categories Alle oppskrifter, Fiskeretter

 

Beregn ½ kg fisk per person.

2 ss + salt per person (jeg bruker nok mer salt, for jeg syne lutefisk trenger mye salt for å slippe væsken. Men er du forsiktig med salt, så bruk 2 ss per porsjon).

Del fisken i stykker og legg den i en ildfast form  (skal du lage mye så kan du ha fisken i en langpanne), strø salt på begge sider(bruk gjerne grovt salt) La fisken stå minst med salt i 60 minutter, gjerne lenger. Randi som spiste hos meg in går ga meg et godt tips, og det var å legge en rit over kummen på kjøkkenet, og legge den saltede lutefisken på risten, da renner vannet rett i vasken. Om du foretrekker å legge fisken i form, så hell av vannet før man setter fisken i ovnen, og jeg rister hvert stykke så overskudd av salt faller av. Sett formen med folie eller lokk på, før den settes i ovnen på 200 grader. Fisken er ferdig på 30-45 minutter alt etter hvor store stykker fisk man har. Fisken flaker seg, går lett fra hverandre når den er ferdig.

Gul ertestuing er det mest vanlige til lutefisk, men jeg hadde ferdig grønn i fryseren, så det ble det. Gul ertestuing lager jeg på akkurat samme måte som grønn ertestuing, som du finner oppskrift på her ertestuing.

Beregn litt god med bacon jeg beregner 50 gram per person, som deles og steikes i smør.

Kokte poteter må man ha til, i de fleste oppskrifter står det at man må ha mandelpoteter, vel det synes ikke jeg er så nøye, men nå hadde jeg hjemmedyrkede mandelpoteter, og da var saken grei 😊

Del gjerne innlegget med familie og venner 😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#Lutefisk #Tradisjonsmat #julemat #Festmat #Fisk #form  #enkelt #godt #uten melk #uten gluten #Middagstips  #Middag #morsmiddag #allergi  #Mat #fra #bunnen #Hjemmelaget #naturlig #glutenfrtitt #melkefritt #fisk #Torsk #sjømat

2 kommentarer

2 thoughts on “Årets lutefisk middag

  1. Det var aldeles nydelig mat💕Tusen tusen takk for meg!! Alltid kjekt og være med deg 💕🌷🥰

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *