Plukkfisk av restene fra lutefiskmiddagen

Categories Alle oppskrifter, Fiskeretter, Tips til restemiddag

Helt ærlig, så har jeg kastet restene av lutefisk inntil for noen år siden. Det er jo fryktelig trist å kaste så god mat. Jeg har laget litt forskjellig av lutefisk, eller bare spist det på flatbrød med syltet rødløk og sennep på. Jeg tenkte at når det var godt med fiskegrateng av røykt blåkveite, så burde plukkfisk av lutefisk også være godt. Noe det også var, men det var en liten overraskelse hvor vanskelig det var å få fin-most den med stavmikseren. Det som går ant å gjøre, er å lage potetmos og så ha i stykkene med renset lutefisken. Siden jeg hadde bacon igjen også, så hadde jeg det på også. Jeg burde jo hat flatbrød til, men det glemte jeg både til lutefisken og plukkfisken, ja ja.

 

Til 2 personer:

Jeg hadde rundt10 små ferdig kokte mandelpoteter eller man bruker det potetene man har

3 biter av lutefisk

1 god klatt smør

Pepper

Salt

Litt væske Ca. 1 dl , her man man bruke melk, kokevannet etter potetene eller som jeg brukte, plantebasert fløte og litt vann. Siden poteter er veldig forskjellig så kan væskemengden variere veldig. Så ta heller i litt og litt, en for mye så plukkfisken blir bløt.

 

Rens fisken for skinn og bein. Rens potetene, har du ikke ferdig kokte poteter, så kok det til det er mulig å stikke en kniv i, og poteten slipper kniven, hell av vannet. Jeg hadde ferdig kokte poteter, så jeg hadde i smør og litt melk/platnetbasert melk og kokte potetene opp, og brukte stavmikser for å mose potetene, men man kan bruke en potetmoser også. Når potetmosen er ferdig har man i den rensede og delte fisken, og her velger man om man vil la fiskebitene er hel eller most. Smak til med salt og pepper,  og ha gjerne i gressløk eller vårløk helt på slutten. Har du steikt bacon må du gjerne bruke det på også, det passet godt sammen, naturlig nok.

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen middagstips på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

2 kommentarer

2 thoughts on “Plukkfisk av restene fra lutefiskmiddagen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *