Andebryst med rødvin og balsamicosaus, med eple og rødløkskompott

Categories Alle oppskrifter, And

Min venninne Britt Elin kunne ikke komme på afternoon tea selskapet mitt, hun har vært travelt opptatt i hele høst. Men nå bydde det seg en mulighet, og da måtte jeg ha noe ekstra godt, for nå er det veldig lenge siden vi har vært sammen å skravlet å kost oss. Jeg har lenge hat lyst på en andemiddag, men det koster så pass mye at det må være en spesiell anledning, og det var det jo nå.

Til 2 personer:

2 Andebryst(jeg hadde en liten og en litt større, det var rikelig selv om vi spiste godt begge to)

Salt

Pepper

Olje eller smør

Forvarm ovnen til 180- 200 grader alt etter hvor sterk ovnen di er, min må på 200 grader. Snitt skinnet litt, så legger man den i en god og varm steikepanne, men olje eller smør. Strø på salt og pepper, og snu den når den har fått farge. Ha andebrystet med skinnsiden opp i en ildfast form. Det er en stor fordel å bruke steiketermometer, blir anden for mye steikt blir den lett tørr. Steiketermometeret skal vise rundt 68 grader, da tar man den ut, og lar den hvile i rundt 15 minutter, før man skjærer det opp. Det skal da være lett rosa på farge.

Rødvin og balsamicosaus

Til 2 personer(det er rikelig med saus)

1 liten eller 1/2 løk

1 god klatt Smør/olje til surring av løken(ønsker man sausen helt melkefri, kan man bruke olje eller melkefri margarin)

3 dl oksekraft eller fond med vann

1 ss tomatpuré

Ca. 1 1/2 dl rødvin

2 ss balsamico

2 ss soyasaus (glutenfri for min del)

Salt

Pepper

1 1/2 ss maizena (man kan bruke det som sjysaus uten maizena, men da er den tynn)

 

Rens og findel løken, surr den i en panne med smør/olje, ha i alt utenom maizena. La det få koke sammen så lenge du har tid, til lenger, jo bedre. Rett før servering tar man å kjøler litt av sausen og blander med maizena om man ikke vil ha tynn saus

Eple og rødløkskompott

1 rødløk

smør eller olje til surring

1 eple

3 ss eplemost

1 ss brunt sukker

Rens og del løken og surr i en panne, mens man skreller eple og deler det i båter, ha i eplemost og brunt sukker. La det få stå på platen på svak varme, å kose seg. Man kan ta den når man ønsker bare eplene er blitt litt myke, men det får mer smak om det får stå å kose seg rundt 30 minutter.

Små poteter i ovnen

Siden anden skulle i ovnen så steikte jeg småpoteter samtidig.

De hadde jeg salt, pepper, timian, basilikum og olje på. De var ferdig på rundt 15 minutter, jeg snudde de en gang i løpet av steiketiden.

Rosenkål.

Rosenkål lå på en panne med smør og koste seg, mens resten av maten ble lagd, har du dårlig tid bør man dele de og gi de et lett oppkok før man har de på pannen, for det tar litt tid. Så hadde jeg et lite dryss salt på.

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

 

#Middag #and  #Middagstips #andebryst #forrett #Morsmiddag #rødvinog #bacamikosaus #melkefritt #Glutenfritt #UtenGluten #melk #matfrabunnen #hjemmelaget #Epleogrødløkkompott  #Middag #tapas #Middagstips #småretter #festmat #Morsmiddag #selskapsmat

8 kommentarer

8 thoughts on “Andebryst med rødvin og balsamicosaus, med eple og rødløkskompott

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *