Vegetar sheperspai

Categories Alle oppskrifter, Vegetar mat

 

Det var en del poteter og kokte grønnsaker igjen, og det er for gale å kaste, så da foreslo jeg vegetar shapers pai med bønner. Det ble svært godt mottatt og alle spiste veldig godt.

Til rundt 4 personer

1 løk

4 hvitløk (kan sløyfes om du ikke liker eller tåler det)

1 bit chili (chili kan variere veldig i styrke, så det er lettere å ta mer i, en ta ut om den blir for sterk.)

Olje eller eventuelt smør til å surre det i.

1 boks knuste tomater

1 1/2 dl vann som man skylle ut av boksen med.

2 buljongterninger av grønnsaker (her velger man den som passer best for en selv, men tåler du ikke gluten som meg, må du sjekke på pakken)

1 ts basilikum

Pepper

Salt

1 boks bønner.

Rotmos laget jeg slik som HER, men jeg hadde ost i også for det hadde det lyst på. Jeg hadde rester av rundt 6.7 poteter, 3 bunter blomkål og 2 med brokkoli, og alt lagde jeg mos av. Osten raspet jeg bare å hadde i.

Jeg hadde også litt rester av noen erter, det hadde jeg på toppen.

Rens og del løk, hvitløk og chili og surr i olje eller eventuelt smør, ha på tomatene og skyll ut av boksen med vannet og ha det i gryten også. Ha i buljong og krydder, og la det få koke sammen en stund. Smak til med eventuelt mer krydder og salt. Tøm av vannet på bønnene om du bruker ferdig kokte, og skyll det før du har det i gryten.

Lag rotmos/potetmos. Hell tomatsausen med bønnene i en ildfast form, og ha mosen på toppen, ønske du ekstra ost så har du det på. Vil du ha erter på eller til så har du det enten på toppen som jeg hadde, eller du kan ha det til. Forvarm ovnen til 200 grader, sett formen midt i ovnen, og steik i 15 -20 minutter.

Server gjerne med noe godt brød og salat til.

 

 

12 kommentarer

12 thoughts on “Vegetar sheperspai

  1. Det onomatopoeiske i denne saken er vagt interessant, men det heter “Shepherd’s Pie”, altså hyrdens pai. Det har en historie og en kontekst.

    1. Morsmiddag vet selvsagt godt navnet på denne retten, men hun har dysleksi. Tror vi alle forstår hvilken rett hun snakker om 🙂 Dette så veldig godt ut! Ha en fin dag 🙂

    2. Dersom det er så galt som du gjør det til. Hvordan i all verden skjønte du hva hun mente? Det er godt å være perfekt, ikke sant?

      1. Vel, det skjønte jeg jo ikke heller før jeg var nesten ferdig med å lese. Til å begynne med trodde jeg det hadde noe med Albania å gjøre. På deres eget språk heter det jo Sheperia (eller noe sånt). Jeg syntes ikke det var noe i skrivestykket som signaliserte om dysleksi, i så fall detyr ikke det ordet det samme for alle. Uansett, det er tragisk at noen ble fornærmet av dette. Det kommer ikke til å gjenta seg. Farvel.

        1. Dessverre må jeg skuffe deg, jeg har et handicap og det kan jeg dessverre ikke gjøre så mye med. Akkurat som en som sitter i rullestol som heller ikke kan ta seg sammen og begynne å gå selv. Om du påpeker mine feil hver gang du finner en, da blir jeg veldig glad, for da får jeg en leser mer den dagen, så stå på 😉

  2. Det så veldig godt ut😃Jeg er ikke vegetarianer men vi spiser en vegetar middag i uka og både lasagne og pizza scorer høyt på lista .

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *