Last Updated:

Vannbakkels med blåbærkrem

Categories Alle oppskrifter, Søte gleder

Jeg hadde besøk her om dagen, og hadde så lyst på vannbakkels, siden jeg hadde sett mange som lagde det i stede for fastelavnsboller.   Det er veldig enkelt å lage selv glutenfritt er null stress, man kjenner ikke at det er glutenfri en gang. Krem med blåbær i gjør det jo ekstra fristende.

 

Vannbakkelse er utrolig godt i all sin enkelhet! Man kan spise de slik de er eller fylle de med krem eller vaniljekrem, ha sjokolade på eller ikke. Man kan faktisk også bruke vannbakkelse  til suppe. Et tips er at om man skal ha det dagen etter, så ikke legg det i pose, bare la det stå på en rist eller lignede, da forblir det sprø og gode.

125 g smør Tåler man ikke melkeprodukter så bruker man melkefri margarin

2 1/2 dl vann

130 g mel (jeg brukte lyst Toro mel) Tåler man hvetemel bruker man det.

4 egg

Kok opp smør og vann, ha så i melet og rør det godt sammen. Bland i et og et egg i deigen, min erfaring er at vannbakkelsene blir finest om jeg bruker en kjøkkenmaskin eller lignende for å blande i eggene. Men man kan blande for hånd, da må man røre hvert egg veldig godt slik at deigen blir jevn og fin.

Bruk skje eller sprøytepose for å sette vannbakkelsene på brett. Steik de i 20-25 minutter mitt i ovnen på 200 grader. IKKE åpne døren før det er gått minst 20 minutter, la de heller stå litt for lenge en for kort, for da kan de dette sammen.

Et  godt tips er å skru av ovnen etter de er ferdig steikt, ikke åpne døren før ovnen er kald da detter de ikke sammen. Avkjøl vannbakkelsene.

 

Blåbærkrem:

Til to personer

1 dl fløte/laktosefri eller som jeg brukte, plantebasert fløte

Melis etter smak (ca. 1-2 ss)

Ca. 1/2 dl blåbær

Pisk fløten med halvparten av melisen, til kremen er stiv. Ha så blåbærene i, og rør det kjapt og godt, uten at den går for mye. Smak på kremen om den er passe søt, trenger du mer sødme, så strør du i mer melis og vender inn med slikkepott.

Man kan gjerne ha melisglassur på vannbakkelsen. Da blander man litt vann i melisen og rører ut, det skal ytterst lite vann til.

Del gjerne innlegget med familie og venner 

Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

2 kommentarer

2 thoughts on “Vannbakkels med blåbærkrem

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *