Tsjerkessisk er en foret som lages lages i Midtøsten og er som jeg forstår veldig vanlig i Tyrkia.  Det er vist vanlig å tykne sauser med nøtter og mandler, noe som er veldig spennende og uvant på vår kant av verden. Vi i denne delen av verden er nok ikke vant å koke Høns/kylling hel, så derfor har jeg ut i fra flere forskjellige måter jeg har sett, har jeg laget min egen variant.  Det er visstnok vanlig å servere den i salatblad, men salat hadde ikke jeg, og jeg ville ha det til middag, så det ble med vill ris osv. Det var veldig uvante smaker, men aldeles magisk smak, så denne må du prøve om du ikke allerede har laget noen lignede før.

Til 4 personer:

4 kyllingfileter eller tilsvarende overlår/oppdelt kylling i biter

1 løk ikke for stor

1 stor gulrot

3 skiver sellerirot

5 dl vann

2 terninger med kyllingbuljong eller en annen type buljong(jeg brukte grønnsak for det var den eneste jeg hadde i hus)

1 laurbærblad

2 ts timian eller du kan også bruke fersk

1 ts koriander

Litt pepper

Del kyllingen i biter og ha den i en panne/gryte med vann, buljong, rensede og delte grønnsaker og krydder, og la alt få koke til kyllingen er gjennomkokt. Sett den til side så den blir litt avkjølt.


200 g valnøtter

2 loffskiver (glutenfri for min del, men jeg brukte grovt brød, for loff finnes ikke i mitt hus)

4 fedd hvitløk

1 ss paprikapulver

Litt cayennepepper etter smak

Kraften fra den kokte kyllingen

Ha valnøtter, brød og krydder i en foodprosessor, (jeg bruker foodprosessor på stavmikseren) og kjør det forsiktig, når alt er noenlunde delt, begynner man å spe med kraften fra kyllingen. Ta litt og litt til det er en tykk saus.  Hell sausen over kyllingen og bland sammen.

Det er vist vanlig å ha paprikapulver og cayennepepper på en tørr stekepanne til den begynner å bli god og varm, da har man på litt olje, har du valnøttolje så bruker du det. (jeg brukte litt nøytral og litt sesam). Bland det lett sammen og ha det over middagen.

Jeg hadde villris som jeg kokte etter anvisning på pakken, raspet litt gulrot og eple å hadde det i risen. Det passet veldig godt med eple til synes jeg. Men du må gjerne bruke salatblader i stede for, hjertesalat er da perfekt.

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner du HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#Tsjerkessisk #forett  #Midtøsten  #Tyrkia #egypt #Tsjerkessiskmedkylling #kylling #nøttesaus #Middag #middagstips #Morsmiddag #Naturligglutenfritt #Naturligmelkefritt #utenegg #spennedemat

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *