Last Updated:

Troika, spiselige julegaver

Categories Alle oppskrifter, søtegleder, Spiselige gaver

Utenom lakris er troika den beste sjokoladen jeg vet om. Margrethe (bonusfamilien min) kom med et koselig pyntet glass med hjemmelaget troika til meg, å du hendelse det smakte fantastisk.

Oppskriften har hun funnet på det søte liv.

400 g marsipan HER finner du oppskrift på veldig enkle og nydelig marsipan

200 g nougat (to pakker) Jeg fant ikke ut hva den inneholder, men den er nok glutenfri siden jeg fikk av den.

2 pakker bringebærgele (bruk kun halvparten av vannmengden av det som står på pakken)

5 dl vann

Sjokoladetrekk:

300 g kokesjokolade

30 g delifiafett

Kjevl marsipanen ut til en rundt 0,5 cm tykk firkant på rundt 20×30 cm, og ha den i en kledd med bakepapir form  som er like stor.

Smelt nougaten i et vannbad, og avkjøl den litt før man smører den utover marsipanen, sett formen i kjøleskapet til alt er stivt.

Lag gele med halvparten av vannmengden. Avkjøl den under stadig omrøring slik at den ikke blir klumpete, mens den avkjøles.  Pass godt på så den ikke blir for stiv, og den må heller ikke være for flytende når den helles opp på nougaten. Er geleen for varm vil nougaten smelte, så følg nøye med på geleen så du få helt den over i rett tid. Når geleen er passe kald og tykk helles den over nougaten, og formen setter i kjøleskapet til den geleen er helt stiv, gjerne natten over.

Sjokoladetrekk:

Smelt delfiafett og sjokolade i vannbad.  Løft troika ut av formen med å holde i bakepapiret, del opp troika i biter, bruk en gaffel eller lignede.  Hold bitene over den smeltede sjokoladen og øs sjokoladen over bitene, sett bitene på bakepapir, som står på et brett. Når alle bitene er dekket med sjokolade, settes det i kjøleskapet til alt er stivt. Når bitene er stivnet skikkelig, kan man ta ut bitene og finskjære de rundt kanten slik at de blir finere.

Oppbevar bitene kaldt i en tett boks med papir mellom lagene.

Jeg fikk dette koselig pyntede glasset med troika.

 

 

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

 #naturligglutenfri #melkefri #Julekaker #tradisjonsmat #tradisjonellejulekaker #jul #julebakst #Spiseligegaver #gaver #morsmiddag Troika  #konfekt

6 kommentarer

6 thoughts on “Troika, spiselige julegaver

  1. Jösses.. Har aldri visst det gikk an å lage troika for hånd! – Og iallefall ikke at det ikke var verre enn at det bör være grei skuring selv for meg *hehe*.
    – Ellers kan nevnes at det svirrer noen rykter i forbindelse med at gryXen ble delt ut for beste matblogg tidligere i dag.. 🤭

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *