Suppe med edamamebønner sellerirot, blomkål og 😊 egg

Categories Alle oppskrifter, Grønnsaker, Supper, Veganmat

Meat free monday!

Å eksperimentere ut nye matretter er noe jeg har gjort omtrent hele livet,  noen ganger blir det fiasko, men de fleste gangene blir det veldig godt. Til vanlig blir min middag til med innfallsmetoden, det vil si at jeg bruker det jeg har og tenker kan passe godt sammen, med det jeg allerede har.  Det må man gjøre når man vil spise opp alle restene man stadig får. Men dette ble en enmanns “brainstorming”.🤪.  Jeg har aldri forsøkt å bruke edamamebønner i suppe før, men jeg liker godt smaken, så da var det bare å forsøke seg frem.

Og slik ble suppen 😍🥳

 

Til 4 personer:

1 stor løk

3 fedd hvitløk, kan kuttes ut eller bruke mer eller mindre

Smør å surre løken i (jo mer jo bedre)

1 l vann

Ca. 1/2 blomkål om det ikke er lite, da bruker du hele

1/2 sellerirot

2 grønnsaksbuljongterninger, eller kyllingbuljong

4 dl edamamebønner

1- 2 lime

Salt

Pepper

Eventuelt rosepepper om du har eller vil kjøpe, det gir den ekstra lille tusjen, og ser veldig pent ut synes jeg. Men er overhode ikke nødvendig

4 eller flere egg

Kok eggene til de er mellom bløtkokt og hardkokte, da kaller man de smilende egg. Jeg bruker koke eggene fra kaldt vann og i 5.5 minutter, da bruker de bli perfekt.

Rens løk, hvitløk, og findel de og ha de i en panne med smør. Surr det mens du renser og deler blomkål og sellerirot. Ha vann i pannen og ha i blomkål, selleri, buljong og halvparten av edamamebønnene. La det få koke sammen til alt er mørt, bruk stavmikser, blender eller en potetmoser å blende suppen. Ta limen og skvis ut saften, og i suppen litt og litt til du kjenner at den får en friskhet, det hever smaken. Smak eventuelt til med salt og pepper. Ha i de siste edamamebønner, og la de få koke med på slutten av koketiden. Skrell eggene og del de i to, og ha i suppen når den er servert. Ønsker man rosepepper på drysser man det på suppen når den er servert.

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#edamamebønner #vegetar #suppe #vegetarsuppe #hjemmelaget #mat #fra #bunnen #Melkefritt #glutenfritt #uten Gluten #melk #Enkelt #godt #Sunt #middagstips #Middag #morsmiddag #meatfreemonday

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *