Lag sunn kokosyoghurt selv

Categories Alle oppskrifter, Diverse retter, Minus melkeprodukter

 

 

 

Mange tåler melkeprodukter dårlig, og da gjelder det å finne andre løsninger. For min del begynte det med min eldste datter, som ble skikkelig syk og fikk eksem og hovnet opp av melkeprodukter. Noen vokser det av seg og noen må bare innse fakta at de ikke er bra for de. Denne yoghurten er laget av kokosmelk, oppskriften fikk jeg  av min venninne Britt Elin, hun har funnet den i en av bøkene til Berit Nordstrand. Det er forbløffende enkelt å lage, og like overaskende hvor god den ble.  Man kan spise den som vanlig naturell yoghurt, eller  med bær og knuste knekkebrød, havregryn, eller nøtter og frø.

Slik gjør du det:

1 Beger med vanlig kokosmelk ikke bruk lettvarianten

1-2 kapsler med probiotika (kjøpes på helsekost)

ca. 1 ts honning (her kan du bestemme selv hvor frisk eller søt du vil ha den

Ha kokosmelken i en glasskål eller glass sammen med honning og probiotika(dra kapslene fra hverandre, hold det over kokosmelken, og hell det i, og ha på honning. Rør godt sammen, men man skal  ikke bruke noe av stål, så bruk en treske eller i plast. La blandingen stå tildekket på benken i 2-3 dager, ha på noe tøy med gummistrikk så det ikke kommer fluer i. Sett den så i kjøleskapet, og den er klar til bruk. Neste gang jeg lagde, brukte jeg bare litt av den gamle yoghurten for å lage ny. Og så der etter må man bruke mer probiotika innimellom.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#melkesyrebakterier #probiotika #fermentering #Kokos #yoghurt #hjemmelaget #sunn #god #Lekk #tarm #melkeallergi #melkefri #glutenfri #morsmiddag #Morsmiddagblogg

4 kommentarer

4 thoughts on “Lag sunn kokosyoghurt selv

  1. Takk for oppskrift – det bør prøves – jeg sliter litt med det melkeopplegget kjenner jeg….! Kokosmelk er godt – men ikke alle slag av dem som funker bra for meg heller! Jeg prøver og feiler… 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *