Hjemmelaget ripsgele

Categories Alle oppskrifter, DIY, Søte gleder, søtegleder

 

Ripsgele er både enkelt å lage og fantastisk god smak, og etter mine begrep veldig delikat. Hva med å gi det i gave til dem som har alt.

1 liter saft HER kan du se hvordan man lager saft

700 g sukker eller mer om bærene er veldig sure

Sett saften på kok, bruk en så stor panne at de er plass til å ha sukker i.

Skyll boksen eller det du har hatt saften i, og ha de i saften (toppen 1 dl pr liter)

Kok opp saften og ha i sukker, rør sukkeret godt ut. Når det koker vil det komme skum  på saften, ta dette bort, uten blir det hvite felt i gelen og den blir ikke blank.

Jeg bruker en liten tesil å ta skummet bort med. La geleen koke i minst 30 minutter, sannsynligvis lenger. For å se om saften begynner å bli gele, har man litt saft på en tallerken, om gelen stivner når du holder den opp, renner den for mye må den koke videre.

Vask glassene grundig, ta av etiketter, kok de i vann eller ha de i stekeovnen. Forsiktig når du tar de opp av vannet eller ut av ovnen så du ikke brenner deg, sett glassene på et kjøkkenhåndkle. Fyll gele på glassene, jeg har et litermål i stål som jeg bruker, med en tallerken under. Skru på lokket, og la de avkjøle. Sett glassene kaldt.

Gelen ble utrolig god og passer både på brødmat og til middag, og utrolig kjekt å gi i gave.

 

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#ripsgele #påskiven #diy  #timiddag l #hjemmelaget #ripsgele  #gaver #julegaver #Middag #middagstips #morshjemmelagde #glutenfritt #glutenfri #melkefri #mamma #pappa #godt #sunt

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *