Steinbit med risotto med safran

Categories Alle oppskrifter, Fiskeretter

Jeg har hatt middagsbesøk og da må jeg forsøke å lage noe ekstra, så da ble det  steinbit med  risotto med safran, og du hendelse hvor godt dette var! Jeg er ikke så glad i ris, men risotto er noe helt annet. Det er faktisk veldig enkelt å lage risotto, og det trenger ikke ta mer en mellom 20-30 minutter å lage, og man kan ha den som vegetar eller med kjøtt, kylling eller sjømat som jeg hadde i dag. Det eneste man må tenke på når man har sjømat en ellers.

Til 4 personer:

Steinbitfilet mellom 150- 200 g pr. person

300 g risottoris , gjerne arborio

1 stor løk eller 4 sjalottløk

1 pakke med safran

3 fedd Hvitløk

2 ss olivenolje

Ca. 8 dl vann

3 lys buljongterninger

Ca. saften av 1 lime (må smakes til, for er vinen knusktørr så er det ikke sikkert du trenger den)

1/2 eller mer raspet Parmesan

4 dl tørr hvitvin eller rosevin

1/2  pakke frosne erter (kan sløyfes)

Salt

Pepper

Rens og del løk og hvitløk, ha de i en gryte med olivenolje eller den oljen du ønsker å bruke, og surr løken på middels varme så den ikke blir brun. Kok opp litt av vannet og ha i buljongen så den blir oppløst, og safranen så den får gitt fra seg farge og smak. Når løken er blank har man i risen, og den får surre med i rundt 5 minutter, så har man i buljong/safranvannet og vin,  la risen koke inn under jevn røring. Så fortsetter man med å ha i vann til risen er kokt og det ikke er mer veske igjen. Så har man i revet parmesan, erter, og smaker eventuelt til med lime, salt og pepper.

Steinbiten skal bare steikes på pannen i noen minutter på hver side, litt avhengig av hvor tykke stykkene er. Ha på salt og pepper, og ha gjerne litt lime på den også, det gjør seg godt.

 

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#risotto #safranrisotto #Godt #sunt #smakfullt #middag #middagstips #tips #middagsmat #Glutenfritt #Glutenfree #melkefri #matintoleranse #blogg #morsmiddag #spisoppmatendin #godfisk #steinbit #fisk #sjømat #sunt #hjemmelaget #Matfrabunnen #av #breiflabb #Steinbit #Safran #avhegighetsskapende

7 kommentarer

7 thoughts on “Steinbit med risotto med safran

  1. Takk for tips om steinbit. Det må jeg skrive på handlelista! Blir nok litt annet tilbehør enn det du foreslår, siden det er mye av dette jeg ikke kan spise. Men dette blir bra, og jeg gleder meg til å introdusere samboeren for et nytt middagstips 😀

    1. Men det er jo det som er topp, man tar det man tåler, liker eller har i huset. Jeg lager alltid mat ut i fra innfallsmetoden. Man kan jo ikke låse seg i en oppskrift. Gleder meg å høre hvordan det ble 😍

  2. Beundrer bloggen din, blir glad av å kikke på den 🤗 herlige oppskrifter og masse inspirasjon, tusen takk for at du orker 👍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *