Steinbit i ugresssaus med ristende pinje kjerner og parmesanost

Categories Fiskeretter

Helt siden jeg fikk smake Pia sin utrolig gode brenneneslesuppe med diverse har jeg sett for meg at dette må da være nydelig til fisk. Og i går kjøpte jeg steinbitfilet og lagde denne herligheten. Det er FULLSTENDIG annerledes en noe annet jeg har smak, og det ble bre nydelig gange ti.

Til to:

Beregn rundt 250 gram steinbitfilet  pr person altså rundt 1/2 kg  for to

Ca. 3 dl Brenneneslesuppe, Jeg brukte rester etter jeg lagde hin dagen

1/2 purreløk

Parmesanost etter ønske, og kan sløyfes

1/2 sitron

50-100 g pinjekjerner (jeg vil ha rikelig, man kan også bytte ut med nøtter

Noen klatter smør

Salt

Sett steikeovnen på 200 grader. Ha rundt halvparten av sauen i en ildfast form, ha på renset, vasket og oppkuttet purreløk, og litt raspet parmesanost. Del fisken i ikke alt for store serveringstykker og legg de i formen. Ha på  det samme som under fisken, klem over saften av en halv sitron, og topp med noen klatter smør og et godt strø med salt . Ha lokk eller folie på formen og sett den midt i ovnen og steik 15-25 minutter, alle ovner er forskjellige og det kommer an på hvor tykke fiskebitene er.  Ha en steikepanne på svak varme og ha pinjekjernen i på tørr panne, og vend de med jevne mellomrom. Når de tar farge er de ferdig. Jeg skrudde opp temperaturen litt når fisken var ferdig og ta tok de kun et par sekunder så var de gyldne og ferdige. Ha pinjekernene på fisken og nyt.

 

 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Steinbit i ugresssaus med ristende pinje kjerner og parmesanost

    1. Vet du det har jeg ingen problemer med å forstå. Du vet hadde jeg levd da man ikke viste om ting var giftig eller ikke så hadde jeg nok dauet fort he he

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *