Steikt fisk med koksmelk kokte grønsker

Categories Fiskeretter

Noen ganger høres middagsrettene helt vill ut, og det er mulig at denne middagen virker slik, men jeg syntes den var utrolig digg.

Jeg plantet dill i fjord, og nå har den nesten vokst over alle sine grenser. Så et godt råd med dill er å ha den på et begrenset sted, som en blomsterkasse eller potte og ikke helt opp i andre planter så den ikke får overtatt hele hagen :-D. I et lite minidrivhus har jeg også vårløk som jeg har plantet, du kan se HER. Reddiker vokser i kasser, og for et pr dager siden sådde jeg nye som allerede er på vei opp.

Så jeg er nesten selvforsynt med grønnsaker he he, jeg sa nesten ;-), gøy er det i alle fall.

Kål har jeg ikke prøvd meg på, så den var kjøpt.

 

Til 2 personer:

Ca. 1/2 nykål, bruker du vanlig kål bruker du litt mindre.

Litt godt med smør til damping av kålen

1/2 bunt vårløk

Litt reddiker om du har, det blir så nydelig farge av de

En hånd frosne erter eller mer. Liker du ikke erter så kutter du det ut.

2 båter lime eller en med sitron

En god klype med fersk dill eventuelt  1 ts tørket

3 ss kokosmelk. Har du ikke kokosmelk kan du nok bruke fløte eller andre sorter melkeerstatninger

Salt

Pepper

Rens og del kålen i litt lange biter, og ha de på middels varme i en panne med godt med smør, og la det få surre til kålen begynner å falle sammen. Rens og del reddiker og ha disse oppi med kålen, det samme med vårløken, erter og hakket  dill, hell på kokosmelk og lime/sitron og la alt få koke litt sammen. Ha på salt og pepper og smak til med eventuelt mer lime/sitron.  Strø gjerne litt dill på toppen også.

Steiking av fisk

Bruk den fisken du ønsker eller har. Beregn rundt 150 g filet per person

Steik fisken på steikepannen på god varme, ha på salt og pepper og snu når den er brun. Når fisken er brun på begge sider skrur man ned varmen og lar den ligge til den er gjennomsteikt. Jeg hadde en haleende så den var ferdig steikt når begge sidene var brune, siden de er tynne, men jo tykkere fiskestykke jo mer steiking trenger den. Husk å snu fisken av og til.

Jeg hadde en ferdig kokt potet, den steikte jeg sammen med fisken.

Ser ikke dette steika godt ut?

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Steikt fisk med koksmelk kokte grønsker

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *