“Fløtegratinerte” poteter med kokosmelk

Categories Diverse retter, Grønnsaker, Vegetar mat

Jeg fant en rest av reinsdyrkjøtt i fryseren og fikk enormt lyst på fløtegratinerte poteter, men saken var at jeg ikke hadde fløte.

Da var det bare å forsøke om det gikk med kokosmelk, og det fungerte veldig fint. Jeg må innrømme at jeg synes fløte er end bedre, men dette fungerer helt fint og jeg tror ikke at alle ville kjent at det ikke var fløte i. Denne egner seg godt for veganere om de har noe annet en kjøtt til da selvsagt.

Til 2 personer:

3 store poteter

2 fedd hvitløk

Nesten en boks med original kokosmelk

salt

pepper

Ost etter ønske, jeg brukte parmesanost

1 klatt smør

Jeg var sulten så jeg fant ut at jeg ville koke potetene litt i kokosmelken så det gikk fortere å steike. Så jeg hadde kokosmelk, finhakket/hvitløkspresset hvitløk, skrelte og oppskjæret poteter i tynne skiver, litt ost, salt og pepper i pannen og lot det koke rundt 10 minutter. Så smakte jeg på det før jeg hadde alt i en ildfast form og satt den midt i ovnen på 200 grader. Den fikk stå omtrent 20 minutter, så tok jeg ost på toppen og lot den stå litt til så osten fikk bli gylden og fin. Har du godt tid har du alt i en ildfast form og lar den stå rundt en time eller til potetene er møre.

Kjøttet hadde jeg som det var, men hadde litt chilimajones på, og en salat med asiatisk salat, nepe, reddik og sukkererter.

 

#rester #fløtegratinertepoteter #fløte #gratinert #poteter #glutenfri #melkefri

6 kommentarer

6 thoughts on ““Fløtegratinerte” poteter med kokosmelk

  1. Så du “finner bare” noe reinsdyrkjøtt i fryseren.. 😁. Det har aldri jeg gjort. Men finner noe reinskav i Rema eller Kiwi sin fryser.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *