Fiskegrateng

Fiskegrateng er mat som er grei å lage mye av og fryse ned i passe porsjoner etter hvor mange som bruker å spise middag. Jeg hadde igjen eggehvite etter chilimajonesen så derfor ble fiskegratengen ekstra “fluffy “. Jeg fikk lyst å ha i litt blomkål, og det hadde jeg i noen bunter som jeg delte.

4-5 personer:

ca. 500 g fisk gjerne rester eller fersk fisk. Denne gangen hadde jeg noe salt fisk som jeg brukte

4 dl laktosefri fløte/eller vanlig fløte om du tåler det/eventuelt bare bruke melk som væske

6 dl vann

4 ss mel (jeg brukte Toro sitt lyse mel siden det tåler varmebehandling) Tåler du hvetemel kan du bruke det selvfølgelig

1/2 ss buljong eller 1 terning (sjekk om buljongen er glutenfri, mange buljonger inneholder hvetemel)

en klatt smør

3-4 egg (Og her brukte jeg kun eggehviter denne gangen siden jeg hadde de stående, men bruk gjerne hele egg)

1/2 ts muskatnøtt (kan sløyfes)

Ønsker du makaroni i, bruker du 1,5 dl makaroni, det hadde jeg ikke i denne gangen (glutenfri til oss som ikke kan spise gluten)

Pepper

Salt (bruker du salt fisk skal du være forsiktig med saltet

Man kan ha på brød strø eller ost om du ønsker det (parmesan ost er praktisk talt helt laktosefri) (jeg brukte ingen av delene denne gangen)

Vil du ha makaroni i setter man  makaronien på kok etter pakningens beskrivelse. Ha mesteparten av væsken i pannen(det kan være lurt å holde litt igjen så kan du heller ha i resten om sausen  blir for tykk) sammen med smør, mel og buljong. Sett det på platen og la det få et oppkok, smak så til med salt, pepper og eventuelt muskatnøtt. Er den litt tykk har du i resten av væsken. Ha i fisken, sil av de ferdig kokte makaronien og ha de også i sausen. Pisk godt sammen egget og ha det i sausen, og rør det godt ut. Hell alt i en smurt ildfast form, og sett den i for varmet ovn til 180- 200 grader. Sett formen nesten nederst i ovnen. Strø eller ost er lurt å ha på på slutten av steiketiden slik at de ikke blir brent. Gratengen er ferdig på rundt 30 minutter.

 

4 kommentarer
      1. Det er genial mat å fryse å ha til travle eller late dager 🙂 Jeg så ei som la det ut på ei matside og fikk gruelig lyst på det, og da ble det slik :-))))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg