I dag er jeg så heldig å få være med Mia og Theodor som er mine bonusbarnebarn. Da foreldrene sa jeg skulle være med det i dag, så forlangte det at jeg skulle lage tomatsuppen jeg bruker å lage til det det. Og det gjør jeg jo med største glede selvfølgelig! Siden det er barn ivekst, såhadde jeg ikke bare egg og makaroni, men steikt pølse til, det elsker de begge to❤️💙

Jeg liker best å bruke økologiske knuste tomater, siden disse gjerne ikke har tilsatt sitronsyre som gjør tomatene mer syrlige.

Dette er suppe til to personer:

2 boks med knuste tomater  (390 gram)

4 kinahvitløk eller 2 fedd (Du trenger ikke bruke så mye og den kan sløyfes)

2 litt stor sjalottløk eller tilsvarende anen løk

½ chili (kan sløyfes)

1-2 ss setersmør

2 buljongterning gjerne av grønnsak eller kylling (sjekk for gluten om du som jeg ikke skal ha det)

2-3  dl vann Som man skyller ut resten av tomatene fra boksen

Ca. 1 dl fløte/melk/kaktosefritt/plantebasert fløte/melk

1 1/2 ts, basilikum i dag hadde jeg en god bunt fersk basilikum, men bruk gjerne tørket

1- 2 ts cayanepepper

2 ts spisskummen

2 ts oregano

Salt

Pepper

En klype sukker om det er nødvendig

Jeg tok skallet av løkene og grovhakket disse, chilien renset jeg ut frøene før jeg hakket den opp.

Deretter tok jeg smør i en panne og surr alle grønnsakene noen minutter, før jeg helte på tomatene, skylte boksen med vannet og hell også dette opp i panne. Hadde så i buljong, salt og pepper og lot det hele fikk koke til gulerøttene er mør, to tre minutter.

Når alt var mørt brukte jeg stavmikseren for å mose grønnsakene, smakte til suppen og server. Synes du blir for syrlig, eller for sterk,  kan du enten ha i litt melk/fløte om du tåler det, og eventuelt litt sukker. Etter min smak er supper perfekt, men smaken er som baken, altså delt. Ønsker du en skvett melk eller fløte i så kan du selvsagt det.

Jeg hadde hardkokte egg  og makaroni (glutenfritt til meg, og vanlig til Theodor og Mia)

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#tomatsuppe #Vegan  Morsmiddag

6 kommentarer

6 thoughts on “Spicy tomatsuppe

  1. Så herlig bilde av bonusbarnebarna dine 🙂 Tenker at dere koste dere sammen 🙂 Kjekt å få favorittmaten sin da!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *