Spanske reker i ris med vin

Categories Alle oppskrifter, Skalldyr

 

Så har vi laget varm middag, det ble Spanske reker med ris kokt i hvitvin, og med masse gode grønnsaker. Herlig middag, og alt forvant, selv om jeg hadde i sukker i stede for salt he he. Jeg trodde jeg hadde tatt med salt, men det var sukker, så det ble en liten overaskende vri.

Til 3-4 personer:

Marinade:

Ca. 2 dl olje

3 hvitløksfedd

1/2 chili

Spanske reker eller scampi siden førstnevnte er noe lett å finne i Norge.

2 dl ris

3 dl hvitvin

3 dl vann

2 buljongterninger (trenger du som meg glutenfritt, må du sjekke at den er glutenfri)

1 løk

3 hvitløksfedd

Chili etter ønske (Chili er veldig varierende i smak, så ta i så mye du ønsker, jeg brukte rundt 1/2 stor)

4-5 bunter brokkoli

1/2 paprika (gul, men bruk den du vil og har)

1/2 squash

Salt

Pepper

Olje til marinade og steiking

Rens og del hvitløken og chili i biter og ha de i olje, og hell over rekene som man har i en plastpose eller skål. Bland alt godt i rekene, og la det stå så lenge som mulig, mine strd i 4 timer i kjøleskapet. Sett risen på kok, sammen med buljong, salt og pepper. Kok til den er myk. Rens og del løken og resten av hvitløken, og chili og surr det på en panne, og ha det i sammen med risen(den kan du ha i før den er kokt). Ha olje på pannen og ha litt og litt reker på pannen så den ikke blir for kald, hell på vin så det får kokt sammen med rekene. Gjenta til alle rekene er ferdig. Ta rekene i en skål, og hell steikeskyet/vin i sammen med risen.  Steik kjapt grønnsaken og ha de sammen med risen. Smak til med salt og pepper. Legg risen og grønnsakene på et fat og legg noen reker opp på til pynt, og gjerne med litt lime til.

Vinen som blir igjen i flasken har man til middagen.

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

 

#spanskereker #skalldyr #Middag  #Middagstips #småretter #forrett #Morsmiddag #glutenfritt #melkefritt #Glutenfritt #UtenGluten #melk #matfrabunnen #hjemmelaget

4 kommentarer

4 thoughts on “Spanske reker i ris med vin

  1. Det å mikse salt og sukker har jeg hørt flere som har gjort – Godt det gikk bra denne gang og at det bare ble en ny vri – hihi! Mye godt både i denne retten og i glasset til maten 🙂 Nyt sydelivets gleder 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *