Last Updated:

Smultringer uten gluten og melk

Categories Alle oppskrifter, Julekaker

Smultringer hører julen til, men det er ikke så enkelt å få det til når de må være både gluten og melkefri. Men jammen meg  ble de veldig gode når sant skal sies.  I fjord hadde jeg med til min datter og hennes familie, og de elsket de. Jeg frøs  de ned  så de holdt seg ferske til julaften. Jeg synes at alle skal få det samme som andre selv om man ikke tåler det ene eller det andre.

2 egg

175 g sukker

1.5 dl alternativ Plantebasert fløte (tåler du melkeprodukter  bruke du vanlig fløte/laktosefri)

1.5 dl alternativ yoghurt (tåler du melkeprodukter  bruke du vanlig fløte/laktosefri

1/2 ts kardemomme

Revet skal av 1/2 sitron

2 ts saft av sitron

1/2 ts hornsalt

450 g Toro lyse eller det glutenfri melet man ønsker å bruke.

Flott fett 450 g

Sukker til å rulle smultringene i

Rasp sitronen og press ut sitronsaft.  Pisk egg og sukker hvitt(eggedosis), ha i melet, og rør i yoghurt, plantebasert fløte ,sitronskall, saften av sitron, samt hjortesalt. Bland alt godt sammen, deigen er bløt, og skal være slik, da er det rom for å ha mel på benken når man ruller de ut. La deigen stå i kjøleskapet helst til dagen etter. Jeg forsøkte å lage runde ringer, men det var dønn umulig å få de fine siden deigen er så løs, så jeg gikk for å lage sløyfe, det fungerte fint. Jeg rullet pølser å delte den opp i biter, og lagde sløyfer. Så la jeg en og en på tresleiven, puttet sleiven i gryten med fett, og snudde sleiven. FOR GUDS SKYLD, IKKE TA I FETTE! Da får du brannskader så det holder, så vær forsiktig!

Bruk Flott fett i en panne   kan bruke  frityrkoker, det er helt sikkert mulig å gjøre dette i air fryer, men mulig de blir mer tørre uten fett. Men dette vet jeg ikke, jeg har ikke air fryer. Når det freser rundt en tresleiv er fettet varmt nok, da har man i to til tre smultringer av gangen, når de flyter opp, snur man de. De blir fort ferdig. Legg de i en skål med sukker og vend, med en gang man tar de ut, legg de så på rist.

SÅ må du ta deg en kake å nyte de 😉

Røren skal være veldig løs, som vist på bilde
Slik blir deigen når den har fått stått natten over. Kna deigen sammen med litt mel, lag pølser, og del opp i passe lengder.

Del gjerne med venner og kjente.

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole

#smultringer #hjortebakels #Julekaker #Uten # #gluten #melk   #Jul #advent #fest  #enkelt #godt #Middagstips #middag #morsmiddag #glutenfri #melkefri #tradisjonsmat Hjemmelaget #mat #fra #bunnen #av #Tradisjonsmat

2 kommentarer

2 thoughts on “Smultringer uten gluten og melk

  1. Smultringer og det bringer frem barndomsminner!! min mor lagde alltid sånne og vi ungene hjalp til og forme de!! Men måtte ut fra kjøkken når de skulle i gryta!! Takk Randi for flott innlegg som fikk frem juleminner🎄🎅❤De ser herlig ut!!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *