Last Updated:

Røykt blåkveite med gulrotstuing

Categories Alle oppskrifter, Fiskeretter

I går var jeg på butikken og hadde bestemt meg for å ha enten røykt torsk eller blåkveite. Da torsken kostet nesten 400 kr kg, så var saken røykt blåkveite, helt til en av naboene mine kom bort til disken, han ville ha skrei, da ble jeg i stutt et øyeblikk. Men skrei kan jeg jo ha neste uke.

Røykt blåkveite har en del bein og en bør derfor kjøpe dobbelt så mye fisk som man ellers bruker å kjøpe. En vanlig porsjon med fiskefilet er mellom 150- 200 gram per. person, men røykt blåkveite ville jeg altså ha regnet mellom 300- 400 gram per. porsjon fisk. Røykt blåkveite skal trekkes som torsk(men bruk minimalt med salt på røykt blåkveite siden den allerede er saltet), altså legges i kokende vann, som man skrur ned  når den begynner å koke, den skal kun trekke i omtrent 10 minutter, avhengig av hvor store stykkene er.

Det passer godt med kokte poteter og gulrotstuing til.

Gulrotstuing kan lages på mange måter, men slik lager jeg den.

4 gulerøtter

4 dl vann

1 terning buljong (tåler du ikke gluten som meg så sjekk buljong om den inneholder gluten)

1  god klatt smør, tåler man ikke melkeprodukter så bruker man melkefri margarin

Ca. 1 ss Maizena

Ca. 2 dl fløte/melk/Laktosefri eller plantebasert fløte som jeg brukte (jeg lagde stuingen melkefri)

4 vårløk (kan sløyfes)som jeg hadde i på slutten av koketiden

Rensk og del gulerøttene og ha det i en panne med vann, smør og buljong og kok i omtrent  7 minutter. Ta den bort fra varmen, rør maizena ut Melk/fløte og hell i pannen med gulerøttene, kok opp under omrøring.  Smak så til om den trenger salt eller pepper.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

9 kommentarer

9 thoughts on “Røykt blåkveite med gulrotstuing

  1. Åååå eg holder på og svelge tungen det ser så godt👏🥰 nam nam nam det må eg ha en dag🥰

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *