Pannekaker uten melk og gluten, med rørte blåbær

Categories Diverse retter, Glutenfri, Minus melkeprodukter

I dag er pannekakens dag, og da måtte jeg jo lage pannekaker.  Jeg har en del blåbær i fryseren som jeg skulle lage julegaver av, men det ble det ikke mye av siden jeg var så dårlig. Så nå kan jeg fråtse i nydelige blåbær, og når man ikke koker det, beholder det alle det gode egenskapene som blåbær har. Jeg har valgt å lage pannekakene uten både gluten og melk, siden jeg ikke kan spise gluten, og for jeg tåler melkeprodukter dårlig. Pannekakene ble nydelige, og rørte blåbær kan ikke bli dårlig.

Til 2 personer, rundt 8 pannekaker.

2 egg

2 dl plantebasert melk, tåler man melk så kan man selvfølgelig bruke det

2 dl glutenfritt lyst mel

Ca. 10 g smeltet melkefri margarin, tåler man melkeprodukter kan man bruke vanlig smør

1/2 ts salt

1/2 ts bakepulver

Ha eggene i en skål, bland i litt mel og rør godt, spe med litt plantebasertmelk og rør godt mellom hver gang man har i “melk” og  mel. Ha så i salt og bakepulver og bland det godt i. Smelt smøret og ha det i røren og bland det godt i, la så røren stå i runt 10 minutter å svelle. Er røren blir for tykk så har man mer væske i den .  Ha en god og varm panne med smør, ha på en øse med pannekakerøre å hell på, løft pannen og vend på pannen så røren fordeler seg utover pannen.

Rørte blåbær:

Ha så mye blåbær du ønsker i en skål, og la det tine, ha så i sukker til du synes det er passe søtt, og rør til sukkeret er utrørt, det kan ta litt tid.

Server varme pannenkaker med rørte blåbær. Da ungene var små, hadde vi steikte pølser og bacon til også. Før spiste vi først pannekaker med steikte grillpølser og bacon, og så med blåbærsyltetøy etter på.

HER finner du oppskrift på vanlige pannekaker også.

 

Del gjerne innlegget med familie og venner 

Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

 

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Pannekaker uten melk og gluten, med rørte blåbær

  1. så deilig🥰 nydelig m blåbær til👏👏
    i går hadde jeg pannekaker og stekt bacon og stekte små poteter til!! elsker pannekaker!! skal prøve på glutenfri neste gang🥰

  2. Snadder! Du har alltid så mye god mat på lur både i frys og ellers 🙂 Vi hadde også pannekaker i dag – Kjekt med feiring 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *