Raspeball/komler/klubb. Både glutenfri og vanlig oppskrift

Categories Alle oppskrifter

Raspeballer som jeg kaller det er en rett jeg ikke lager så ofte, det er en del arbeid, men når en først lager det er det en rein skjær fornøyelse. I dag er min gode nabo Kari her på middag, for raspeballer kan ikke spises aleine. Det ble kun glutenfrie i dag siden vi bare er to, til vanlig lager jeg både gluten og vanlige raspeballer. 

Skal man lage begge deler, er det lurt å først lage de glutenfrie raspeballene først, og sette lokk på pannen slik at man ikke får mel med gluten i seg. Til raspeballer har jeg røykeknok i dag, men ofte bruker jeg salt lammekjøtt.

Her i huset har vi saltkjøtt, bacon, pølse og kålrabi til raspeballene, så det blir ingen maraton etter dette måltidet.

Sett kjøttet på kok og ta bort skummet som kommer når det koker (jeg bruker en liten tesil). Bruk en stor panne, så en får plass til raspeballene i også. La

kjøttet få koke ca. ½ time før en tar i raspeballene, skal du lage både glutenfrie og vanlige raspeballer må man huske å kjøtt i den pannen med glutenfrie raspeballer også.

4 personer

Skrell 6 potet (1 ½ potet pr person)

2 ½ -3 dl glutenfritt mel. Bruk det melet du har eller for eksempel bokhvete siden det smaker veldig likt byggmel, og er naturlig glutenfritt, pluss at jeg har Toro sit lyse mel i.  Da bruker jeg omtrent halvt om halvt.

1 1/2 ts salt

Det letteste er å bruke en foodprosessor, men en kan også raspe potetene på den fineste siden av en rasp, men nå tar jeg utgangspunkt i å bruke foodprosessor. Da tar man en og en potet i maskinen til de er helt most (for all orden skyld, det skal være rå poteter). Ha i salt og mesteparten av melet (la litt være igjen i tilfelle en ikke trenger så mye). Deigen skal ikke være nokså fast, jeg tar en prøvekake i det kokende vannet, holder de fasongen er det nok mel, løser de seg opp, må man ha i mer mel. Form en og en raspeball i hånden med en skje, og ha den opp i det kokende vannet. La de få ligge å kose seg i minst 1 1/2 time.

Kålrabien trenger lang tid for å bli ferdig kokt, så den bruker jeg å sette til koking når det er ca. 1 time igjen

Kålrotstappe

1 stor kålrabi

100 g smør eller mer (jeg bruker aldri annet enn setersmør eller olje i mat, fuskesmør er fullt av e-stoffer og tull som overhode ikke er naturlig eller sunt for oss)

1/2 ts salt

pepper

Jeg skreller og deler kålrabi i biter (da blir den fortere ferdigkokt). Ha den i en panne med vann som akkurat dekker kålroten. Den trenger mellom 45-60 minutters koking før den er helt myk. Når den er kokt, heller en av vannet, har i smøret og bruker en stauke/stavmikser/mikser for å lage mos. Så smaker en til med salt og pepper.

 

Steik baconet og legg pølsen pølsene  sammen med raspeballene eller i en egen panne, og la de ligge til de er varme.

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER    

 

#Glutenfriekomler #glutenfrieraspeballer Glutenfrie #raspeballer #morsmiddag #tradisjonsmat #matfrabunnen #hjemmelaget

4 kommentarer

4 thoughts on “Raspeball/komler/klubb. Både glutenfri og vanlig oppskrift

    1. Det er det i høyeste grad, selv om det lages forskjellig rundt om i landet. Veldig god mat, men den må deles med andre, ellers er den ikke god 😍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *