Potetsalat som lett også kan lages melkefri

Categories Alle oppskrifter, Grønnsaker, Salater

Grillsesonger er godt i gang mange steder, og 17 mai er rett rundt hjørnet, og da må man ha en god potetsalat, selv til de av oss som enten ikke kan spise melkeprodukter eller ikke tåler det så godt, som meg. De var pølse og potetsalat på menyen i dag, ikke verdens mest spenene mat, men godt etter mange timer på stolpejakt. Denne potetsalaten har jeg laget i alle år, og den blir jeg ikke lei, den er enkel å lage, og er  kjemme god. Jeg blir vist aldri lei av å skryte over mine ferdigheter 😂, Bergensere altså.

Det er aldri bare en vei til god mat, så jeg kommer med litt alternativer til hvordan man kan lage den.

 

 

Til  2 personer:

3-4  poteter

2 sneier sellerirot eller selleristang. Jeg er ikke så glad i selleristang så derfor bytter jeg den ut, selleristangen trenger ikke koke, så den kan tas ned i når potetene er kokt.

ca. 4 stk. Vårløk, Så mye gressløk du vil ha, Ca. 1/2 purreløk eller annen ca. 1/2 liten løk om det er det du har. Vanlig løk og purreløk bør has i noen sekunder med kokevannet.

3-4 ss majones

1- 2 ss rømme,  Laktosefri om du trenger det eller plantebasert rømme som jeg brukte. Jeg elsker rømme, men tåler dårlig melkeprodukter,  den plantebaserte rømmen er ikke like god som vanlig rømme, derfor har jeg minst rømme, men dette kan du forsøke deg frem, hva du liker best.

Ca. 1/2 ts, er du veldig nem på salt så begynner du med mindre salt.

Pepper

Skrell potetene og del de opp i biter, gjør det samme med selleriroten og sett de på kok til potetene er kokt. Sil av potet/selleri, rens og del løken og ha den i , ha så i majones, rømme og smak til med salt og pepper.  Ferdig potetsalat på rundt 10- 15 minutter, det kan jeg like 😍

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#potetsalat #grillsesongen #Melkefripotesalat #glutenfri #kjappoggodpotetsalat #17maimat #festmat #grillmat #tilbehørtilgrillmat #Hjemmelaget #matfrabunnen #middag #middagstips #morsmiddag #sommer #sol #lettmat

 

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Potetsalat som lett også kan lages melkefri

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *