Potetkaker/lompe gluten og melkefritt

Categories Alle oppskrifter

Kjært barn har mange navn, men for meg er dette potetkake, men rundt om i landet kalles de for lompe vet jeg. Siden jeg er alltid må ha nok poteter, og med en kombinasjon med at det var halv pris på poteter som gikk ut på dato. Og det siste er vel det mest meningsløse som finnes, for poteter holder seg jo hele vinteren om de ligger kaldt og mørkt. Men nok om det, jeg fikk veldig lyst å prøve meg på potetkake på en annen måte en det jeg har gjort før, og det overaskende var at de var veldig lett å kjevle ut, selv om jeg lagde de glutenfri.

 

250 g poteter

200 g glutenfritt mel (toro kakamiks), tåler du hvetemel kan du bruke det, men da trenger du nok mindre mel.

50 g smør/plantebasert “smør” om man må ha det melkefritt

1 klype salt

Bruk kokefaste poteter. Skrell og kok potetene, når de er kok siler man av vannet og har de i en kjøkkenmaskin, dette rer viktig for at den skal bli godt jobbet med og seig. Har du laget potetmos noen gang som har blitt seig? Ja det er akkurat den effekten vi er ute etter her, og den vil vi ikke ha når vi lager potetmos, men i dette tilfelle hjelper det på elastiteten. Ha i smøret først sammen med salte og la det gå slik at potetene er blitt most, ha i melet, og la det gå i 4-5 minutter til deigen er elastisk og seig. Begynn å kjevle de ut med en gang, jeg brukte et bakepapir, og ingen mel.  For å få de runde brukte jeg en rund tallerken å skar rundt, og la de på en varm, tørr steikepanne. De skal steikes til de er brunprikkete på begge sidene.

 

💕

Del gjerne med venner og kjente.

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole

#glutenfrie #melkefrie #potetkaker #lomper #enkelålage #Lettvint #godt #morsmiddag #hjemmelaget #matfrabunnen

12 kommentarer

12 thoughts on “Potetkaker/lompe gluten og melkefritt

  1. Jeg har mange gode barndomsminner med potetkaker/potetlomper som mora mi bakte til oss da vi var små. Med smør og sukker eller sjokoladepålegg på! 😀

    1. Ikke si det til noen, men jeg spiste de med smør å sukker på, det er noe jeg ALDRI gjør til vanlig. Men helledussen de vekket mange gode matminner.

  2. Nam, nam 😍 Takk for oppskrift på potetkake! Jeg spiser jo av og til speltlompe med pålegg på til lunsj. Nå skal jeg jamme prøve denne oppskriften din.

    Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke ❤😊

    Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    1. Så gøy da. Du kan nok lage de med speltmel også. De inneholder gluten så sannsynligheten for at du da trenger mindre mel en stor. Så vær litt mer forsiktig med melet om du bruker vanlig mel med gluten.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *