Last Updated:

Pølsegrateng, vanlig og gluten og melkefri

Categories Alle oppskrifter, Diverse retter, I ovnen, Pølseretter

I dag har det vært en uheldig dag, for bonusbarnebarnet mitt Theodor, falt og knakk hoften i dag på vei til skolen, Det er grusomt når slikt skjer, men nå er han operert og det har gått fint. Men det gjenstår nok en del vonter og opptrening en stund fremover. Mia var aleine hjemme så dra dro jeg hjem til de, for å lage middag og holde henne med selskap. Ikke kjekt å være aleine når det er slike spesielle situasjoner. Det ble pølsegrateng til middag, og jeg lagde så mye vanlig grateng at de kan ha i morgen også. Men jeg måtte jo også ha mat, så da lagde jeg en gluten og melkefri variant til meg. Jeg kunne ikke smake på deres siden den inneholder gluten, men Mia kvalitetsstemplet den etter en smaksrunde.

Denne den vanlige pølsegratengen er nok til rundt 8 personer, og jeg hadde i:

250 g makaroni

1.1 kg pølser (jeg hadde litt forskjellige pølser som jeg hadde i fryseren, så bruk de pølsene du har)

1.5 l helmelk

ca. 30 g smør

1 dl hvetemel

4 buljongterninger eller tilsvarende med pulver

Pepper

Salt

5 egg,  de kan sløyfes

Kok makaroni etter pakkens anvisning. Ha mel og melk i en panne (helst i en teflonpanne, da brenner den ikke i bunnen) og kok opp under omrøring. Når sausen har kokt opp og tyknet, har man i buljong, smør og pepper og rører dette godt inn i sausen. Når smaken sitter, så pisker man eggene godt sammen, og rører de veldig godt inn i sausen. Ha så i pølser og makaroni og bland de i sausen, smak nå om du trenger mer salt i. Ha alt i en stor ildfast form, og steik på 180 grader i 20-30 minutter. Ønsker man ost på må man gjerne ha det.

Vanlig pølsegrateng

Gluten og melkefri pølsegrateng:

Ca. 2 dl glutenfri makaroni

150 g melk og glutenfrie pølser

2 dl plantebasert melk uten gluten

1 ss glutenfritt mel (jeg bruker lys Toro)

1 buljongterning uten gluten)

En god klatt melkefritt margarin

Salt

Pepper

1 egg, kan sløyfes

Kok makaroni etter pakkens anvisning. Ha mel og plantemelk i en panne (helst i en teflonpanne, da brenner den ikke i bunnen) og kok opp under omrøring. Når sausen har kokt opp og tyknet, har man i buljong, smør og pepper og rører dette godt inn i sausen. Når smaken sitter, så pisker man eggene godt sammen, og rører de veldig godt inn i sausen. Ha så i pølser og makaroni og bland de i sausen, trenger du salt i har du det i.. Ha alt i en stor ildfast form, og steik på 180 grader i 20-30 minutter.

Gluten og melkefri pølsegrateng

 

 

 

Balto som er den minste og søteste av de tre hundene, var veldig oppmerksomhets syk.

Mia tok det helt chill på bordet.

Del gjerne med venner og kjente.

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole

#pølsegrateng  #Glutenogmelkefripølsegrateng #Middag #middagstips #glutenfritt #melkefritt #matfrabunnen #hjemmelaget #morsmiddag #barnevennligmat #barnevennlig #barnevennligmiddag

2 kommentarer

2 thoughts on “Pølsegrateng, vanlig og gluten og melkefri

  1. Snille gode Randi som hjelper og tar seg av Mia ❤Du er bare god Randi og lager til middag og kos for henne❤😁

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *