mexicansk gryte er en klassikker og den går liksom ikke helt av moten. Det er kokkedagen i dag, og alle oss som er kokker og alle dere som er hverdagskokker synger jeg en bursdagstrofe for 🥁🎻🎸🎷🎼

2 dl ris

4 dl vann

1/2 ts salt

2 buljongterninger

Kok opp vannet sammen med buljongen,  ha i ris og salt, la det koke etter pakkens anvisning.

———————————–

400 g kjøtt eller Kjøttdeig/karbonadedeig

1 løk

1 kinahvitløk eller 3-4 hvitløk fedd (kan minke eller kutte ut om man ikke liker eller tåler det)

1 1/2 chili (som over)

1 1/2 paprika (jeg hadde tre forskjellige typer, men man bruker den man ha)

3 ts spisskummen

3 ts oregano

3 ts paprikapulver

1/2 ts chilipulver

 HER finner du oppskrift på hjemmelaget Tacokrydder uten tilsetting og fyllstoffer. Vær obs på at ferdig kjøpt tacokrydder kan inneholde gluten, det samme gjelder buljong. 

2 bokser knuste tomater (jeg tok litt vann å skylte ut av boksene så jeg fikk med alt, og hadde det med i pannen)

1 boks brune bønner

Saften av 1/2 sitron eller lime

Salt

Pepper

Rens og del løk, hvitløk, chili og paprika og surr det i en panne noen minutter, steik kjøttdeigen (jeg klarte å glemme det i min “borte vekk svære”, så jeg hadde den bare i gryten, det går helt fint og er ikke farlig, men man får en fastere konsistens når den blir steikt), ha så i de knuste tomatene og krydderne. Når risen er ferdig kokt tas den sammen med resten, deretter har man  i bønnene, og smaker til med sitron/lime, krydder og salt.

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen middagstips på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#Middag #middagstips #Hjemmelaget #matfrabunnen # #glutenfri #Melkefritt #enkelmiddag #Naturligglutenfri #naturligmelkefri

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *