Last Updated:

Pølsegrateng vanlig og gluten og melkefri

Categories Alle oppskrifter, Pølseretter

Pølsegrateng var en slager da barna bodde hjemme. Her var jeg på besøk hos bonusfamilien og lagde middag til det, og til meg som måtte være glutenfri, og da kunne jeg lage den melkefri også. Under ligger oppskrift på både gluten/melkefri og vanlig pølsegrateng.

 

Gluten og melkefri pølsegrateng:

Tåler man melkeprodukter bruker man selvfølgelig melk og smør osv. 

Ca. 2 dl glutenfri makaroni

150 g melke og glutenfrie pølser

2 dl plantebasert melk uten gluten

1 ss glutenfritt mel (jeg bruker lys Toro)

1 buljongterning uten gluten

En god klatt melkefritt margarin

Salt

Pepper

1 egg, kan sløyfes

Kok makaroni etter pakkens anvisning. Ha mel og plantemelk i en panne (helst i en teflonpanne, da brenner den ikke i bunnen) og kok opp under omrøring. Når sausen har kokt opp og tyknet, har man i buljong, smør og pepper og rører dette godt inn i sausen. Når smaken sitter, så pisker man eggene godt sammen, og rører de veldig godt inn i sausen. Ha så i pølser og makaroni og bland de i sausen, trenger du salt i har du det i. Ha alt i en stor ildfast form, og steik på 180 grader i 20-30 minutter.

Den glutenfrie pølsegratengen

Denne vanlige pølsegratengen er nok til rundt 8 personer, og jeg hadde i:

250 g makaroni

1.1 kg pølser (jeg hadde litt forskjellige pølser som jeg hadde i fryseren, så bruk de pølsene du har)

1.5 l helmelk

ca. 30 g smør

1 dl hvetemel

4 buljongterninger eller tilsvarende med pulver

Pepper

Salt

5 egg,  de kan sløyfes

Kok makaroni etter pakkens anvisning. Ha mel og melk i en panne (helst i en teflonpanne, da brenner den ikke i bunnen) og kok opp under omrøring. Når sausen har kokt opp og tyknet, har man i buljong, smør og pepper og rører dette godt inn i sausen. Når smaken sitter, så pisker man eggene godt sammen, og rører de veldig godt inn i sausen. Ha så i pølser og makaroni og bland de i sausen, smak nå om du trenger mer salt i. Ha alt i en stor ildfast form, og steik på 180 grader i 20-30 minutter. Ønsker man ost på må man gjerne ha det.

Del gjerne med venner og kjente.

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole

 

 

 

 

HER kan du finne ildfaste former fra Bakern og kokken (Sponset reklame)

#pølsegrateng  #Glutenogmelkef #pølsegrateng #Middag #middagstips #glutenfritt #melkefritt #matfrabunnen #hjemmelaget #morsmiddag #barnevennligmat #barnevennlig #barnevennligmiddag

4 kommentarer

4 thoughts on “Pølsegrateng vanlig og gluten og melkefri

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *