Pasta med kjøttboller og tomatsaus

Categories Alle oppskrifter, Retter med kjøttdeig

Stadig vekk har jeg en intensjon om å spise meg ut av fryseren, og det er planen nå også. Det er litt for mange utgifter for tiden, da er det jo lurt å benytte anledningen til å spise så mye som mulig av det man allerede har. Så får jeg se om jeg får det til denne gangen ☺️. Når jeg lager kjøttboller, kjøttkaker, karbonader osv. lager jeg alltid mye mer en jeg trenger den dagen, for da har jeg jo lettvinte middager på travle dager. Det samme gjør jeg med sauser og supper som  tar litt tid å lage. 

Bergen 100 g pasta pr. person, kok etter anvisning på pakken.

800 g (2 pakker)kjøttdeig

2 ss potetmel

2 fedd finhakket hvitløk

2 Sjalottløk

Ca. 1 cm ingefær

3 ss Provencekrydder (fås kjøpt i de aller fleste butikker) eller du kan bruke oregano, spisskummen, chili, paprikapulver

1 ts pepper

Ca. 1 ts salt

1 ts koriander

1 ½ dl vann

Rens og finhakk løken og rasp ingefær å ha det sammen med kjøttdeigen. Ha også i potetmel og krydderne, og bland alt godt sammen og spe med vann. Lag gjerne en prøvekake å steik eller kok for å se om den er passe smak på, før du steiker resten.

Form bollene i passe store boller og ha de på steikepannen eller i steikeovnen.

Det er sært viktig at all mat med kjøttdeig blir godt gjennomvarmet, av det man skal spise med det samme. Men skal man fryse det, da er det ikke så farlig, for da blir det jo varmet når man skal spise det igjen.

Tomatsaus:

1 boks med knuste tomater

Ca. 2 dl vann

2 fedd hvitløk

1 liten løk

1 Fersk chili eller tørket chilipulver

2 ts oregano

2 terninger med kjøttbuljong

1 ts sukker

Pepper

Salt

Findel hvitløken å ha de i tomatene, og resten av ingrediensene. Sett alt på kok og la det få koke i rundt 10 minutter, smak til og juster gjerne med krydder og salt.

Kok pasta etter anvising.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#glutenfritt #melkefritt #middagstips #middag #enkelt #godt #sunt #morsmiddag  #matfrabunnen #hjemmelaget

 

10 kommentarer

10 thoughts on “Pasta med kjøttboller og tomatsaus

  1. Nå satte du meg på en idé! Kanskje det kan være godt med hakket ingefær i burgere laget av kjøttdeig også? 😀

  2. Du disker opp igjen 🙂 Det lønner seg som kjent å bruke morsmiddag sine oppskrifter 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *