Pannekaker med pølse (oppskrift på både vanlige og gluten-og melkefrie)

Categories Diverse retter

Å ha pølse i pannekake har sin rot fra mine barn var små og vi var på besøk hos min søster som hadde pølser i pannekakene. Vi har gjerne også hatt bacon, og blåbærsyltetøy til de som ønsket det, men i dag ble det bare pølse.

Mange lager pannekakerøre uten oppskrift, og det gjør normalt jeg også, men skal jeg legge det ut her er det jo en fordel med en oppskrift. Først kommer den gluten og melkefrie og så en helt vanlig røre med hvetemel og melk 🙂 

Gluten_og melkefrie pannekaker

3 egg

1 dl  grovt glutenfritt mel

1 dl glutenfrie havregryn  (Man kan selvsakt kutte ut havregrynet og bare ha mel)

1  strøken ss fiberhusk

Ca. 3 dl kokosmelk/soya/havre/laktosefri  eller vanlig melk (kartong)

1/2 ts salt

50 g smør

1 ts bakepulver

Smelt smøret. Knekk eggene i en skål. og ha  i  vekselvis mel og væske og til slutt salt. La røren  stå å svelle mellom 10- 15 minutter på grunn av fibehusken.

Røren skal være så pass tynn at man klarer å få den utover pannen, om man beveger steikepannen litt. Min erfaring er at det er lettest å  få pannekakene hele om man bruker forholdsvis sterk varme. Jeg bruker å varme pølsene i buljongvann, men det gjør man som man føler for selv.

Vanlige pannekaker med hvetemel

 Til 4 personer:

2 egg

250 g hvetemel (bruk gjerne halvparten grovt for en sunnere variant)

7,5 dl melk eller kokosmelk/soya/havre/laktosefrimelk

 50 g smør

1 ts salt

 1 ts bakepulver

Smelt smøret. Knekk eggene i en skål. og ha  i  vekselvis mel og væske, og til slutt salt.La røren få svelle noen minutter før man begynner å steike.  Røren skal være så tynn at den renner sakte utover pannen, vanligvis vil middels til høy varme være en grei måte å steike kakene på.

      
Dette er gluten og melkefrie pannekaker 🙂

 

 

18 kommentarer

18 thoughts on “Pannekaker med pølse (oppskrift på både vanlige og gluten-og melkefrie)

  1. annebe: Dette var ikke jeg vant til heller før mine barn hadde fått smaken på det fra min søster. Men de elsket det, så da ble det en vane 🙂 Nå er det sjelden jeg spiser pannekaker. Hva bruker dere å ha på pannekakene?

  2. annebe: Ok der ser du hvor enormt store forskjeller det er på matvaner her i landet, rett og slett fascinerende. Hvilke suppe brukere dere?

  3. frodith: He he ja jeg skal ikke si at det ikke er godt før jeg har forsøkt det. Men du sa sukker, der tror jeg grensen går, men blåbær og bacon skal jeg forsøke.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *