Last Updated:

Ovnsbakt ørret med eplesaus, og juletrepynting

Categories Blogg, Fiskeretter

Dette ble en morsom dag der ikke noe skjedde slik jeg hadde planlagt og trodd  :-D. Bonusfamilien min skulle komme på middag og min eldste datter er kommet hjem til jul. Jeg gikk meg en kjapp tur og handlet litt, og hadde i grunnen god tid.

Kom hjem og satte fisken tidlig i ovnen, skrelte potetene og satte de på kok. Og det var da det begynte 😀

Han som bruker å levere ved til meg ringte og sa at han kom med ved, det var jo supert for jeg var nesten tom for ved. Maten var jo satt på så det var ikke noe stress. Datteren min som kom seint hjem i natt var trett og hadde kubbet på sofaen sammen med katten.

Vedmannen er jo en trivelig ung mann så jeg ble stående å snakke med han en stund. Katten kom pluteselig bort til garasjen, noe jeg stusset på siden det er noe den aldri gjør, men den ville hente meg for gjestene var allerede kommet nesten en time før. Smart katt!

Som familie ellers gikk de selvsagt rett inn og ropte på meg, men jeg var jo ikke der! Både katten og min datter som begge sov godt hoppet opp i forskrekkelse.

Dermed hadde jeg jo ikke god tid lenger he he. Så det ble armer og bein for at resten av maten skulle bli ferdig, så kjøkkenet så ut som det hadde falt en bombe eller noe da maten endelig kom på bordet. Maten var nydelig og vi spiste godt alle sammen.

Juletreet var ikke blitt pyntet, så etter litt kaffe begynte min bonusfamilie å pynte treet. Og plutselig hadde jeg jammen juletre også. De måtte hjem igjen til hundene som trengte å få seg en tur.

Jeg seig fem minutter ned i sofaen før jeg begynte å renske resten av fisken, og rydde bombekrateret mitt. Lykkelig og glad for jeg er så heldig å ha alle rundt meg. Jeg kastet en sunoppvasktabelett inn på kjøkkenet  så etter bloggingen håper jeg den har gjort som på reklamen 😉

Bonusfamilien min en dag de inviterte meg med på pølselunsj i skogen.

Tillaging av hel ørret eller laks:

Hel ørret eller laks blir veldig mye mer saftig en de filetene man får kjøpt, det er for det er bein i den. Men det er så mye mat at man nesten må være noen som skal spise for at man kan ha det til middag.

Skyll fisken og tørk den før man legger den i folie på et steikebrett.  Ha sitron, smør, salt og pepper på og i den. Pakk folien godt rundt den og sett den neste nede i ovnen på ca. 180 grader i rundt 45 minutter (det kommer ant på størrelsen på fisken).  Får man skinne lett av fisken er den ferdig.

Ta skinne av på den siden som ligger opp. Tøm av saften som er kommet ut og bruk det til sky eller i sausen. Bruk folien på fisken til å dra fisken over på et serveringsfat.

Jeg laget eplesaus til, gulerot, blomkål, brokkoli og rømme.

Oppskrift på eplesaus finner du HER, denne gangen kuttet jeg fløten

#ørret #laks #Hel #eplesaus #eple #saus #Fisk #fest #besøk #bonus #familie #middag #middagstisp #Mors #middag #morsmiddag #glutenfri #laktosefri #melkefri #oppskrift #Blogg #matblogg ##toppblogg #mat #Sundt #godt #juletre #pynting #hjem #til #jul

10 kommentarer

10 thoughts on “Ovnsbakt ørret med eplesaus, og juletrepynting

    1. Alt ordner seg om det er litt kaotisk underveis 😀 En ting har jeg lært meg underveis, jul blir det om jeg er klar eller ikke 😉 God jul til deg og dine Anne <3

    1. Ja er jeg ikke veldig heldig som har fått en hel familie i bonus :-D, det er virkelig stort. Og jeg er veldig takknemelig. Og jeg har min biologiske familie jeg er veldig stolt og takknemelig for. Fisken var nydelig, og jeg tror det blir rester til middag i dag 😀

  1. Å nå ble jeg sulten 🙂 Gleder meg over å se deg høyt oppe på topplisten og at du ikke gav opp bloggingen. Vi trenger hjemmelagd mat her 🙂 God jul til deg, håper vi møtes igjen 🙂

    1. Tusen takk og i like så Mariann. Jeg ble skikkelig overasket og glad. Har ikke gidd opp, men jeg orker ikke stresse med bloggen de periodene jeg ikke er i form. Jeg koser meg med den, og elsker å lage hjemmelaget mat. God jul til deg og sine

    1. Fisk er bare helt nydelig. Men i dag skal vi ha hjemmelaget pinnekjøtt og det skal noe til å slå den. Men alt til sin tid, det hadde ikke vært noe særlig med pinnekjøtt vær dag heller. Riktig god jul kjære deg. Faktisk snø i Bergen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *