Last Updated:

Magisk hjemmelaget pinnekjøtt fra Kvamme Gard/Byfjellslam

Categories Blogg, Kjøttretter

Noen ganger hiver man seg ut i noe som er ukjent og litt skummelt! Vel helt ukjent med å salte kjøtt er jeg nok ikke, for min far saltet alltid pinneside da vi var små. Men jeg har aldri saltet og tørket pinneside selv før.
Det begynte med at jeg fikk høre at Kvamme Gard solgte fårekjøtt, og da var jeg ikke sein med å sende en forespørsel, og de hadde både lam og sauekjøtt. Etter litt overveielse bestilte jeg en halv sau, og det ble sauekjøtt siden det er mye mer smak i en lam og det er halve prisen. Smaken blir mye bedre siden det er mer fett, og det er mer kjøtt på sau i forhold lam.

Minstejenten Miriam spiser ikke så mye reint kjøtt, så det ble pøsler for hennes del. Men jeg har hørt rykte om at Kvamme Gard skal begynne å lage pøsler også, så neste år kan det være at pølsene kommer derfra.
Kvamme Gard er selger diverse produkter fra gårdsdriften og det jeg har smakt til nå er bare helt fantastisk. Du kan se hjemmesiden til Kvamme Gard HER og Facebook siden deres HER.
Jeg har vist misforstått litt det med hvor sauen opprinnelig kom fra, for jeg hentet sauen på Kvamme gård, men det er flere bønder som har slått seg sammen og det heter Byfjells lam hjemmesiden deres finner dere HER, der står det både priser og hva du kan kjøpe. Facebook siden deres er HER


Jeg skal ikke si at jeg var veldig tøff i tryne når jeg begynte å salte kjøttet, men jeg tenkte at den som intet våger intet vinner, og satte i gang.
Man skulle gjerne tro at det er veldig vanskelig å lage pinneside, men det er faktisk forbløffende enkelt. Utfordringen i dagens hus er vel at det ikke finnes noe sted å henge pinnesiden til tørk, siden det bør være god lufting og under 10 grader.
Slik gjorde jeg det:
Jeg brukte rett og slett en skuff fra fryseskapet til å ha pinnesiden i, pinnesiden var jo nokså stor før man salter den. Og det eneste man skal gjøre er å pøse på med grovt salt, man skal ikke være forsiktig med å salte, man skal faktisk PØSE PÅ. Minst 2 kg grovt salt over hele siden, gni saltet godt inn i kjøttet. Jeg fikk skuffen inn i kjøleskapet, så den stod kaldt og mørkt, jeg så til den minst annenhver dag, snudde den og hadde mer salt på om det var nødvendig, og gnidde salte litt der det var nødvendig. Det lå 8-10 dager, før jeg tok det opp og tørket av saltet. Jeg har sett at man noen steder skriver at man skal skylle av saltet, men det tok jeg ikke sjansen på. Jo mer salt jo sikrere er man på at kjøttet ikke blir dårlig, og det er bare å vanne godt ut når man skal bruke det.
Jeg tok et tau i pinnesiden og hang det på loftet, jeg har en eldre bolig så der er det god lufting så det gikk fint.
Der hang det å tørket, til å begynne med så jeg til det stadig vekk for å forsikre meg at det tørket fint og ikke fikk mugg eller andre ulumskheter.
Pinnesiden tørket helt fint, så der hang det til jeg tok det ned for å dele det opp.
Marte min eldste datter brukte sag for å dele det opp, det var nok den tyngste jobben.
Den 22 desember la jeg en pinne i vann for å sjekke om pinnesiden var spisende, og skulle den være en katastrofe hadde jeg fortsatt tid å løpe på butikken å kjøpe pinnekjøtt.
Min datter Marte var med på smakingen, og det ble en magisk opplevelse. For å si det pent “FYTTI SAUEN ” så godt «DET» var pinnekjøtt det! For det første var det utrolig mye kjøtt på en pinne at det var et måltid i seg selv, og smaken var så rik, saftig og mørt at man ble helt euforisk, og angret straks at jeg ikke hadde lagt litt mer kjøtt i bløt til prøvesmakingen. Det var bare å legge i bløt kjøttet til julaften og glede oss hemningsløst til julemiddagen.
Tilberedning av pinnekjøtt med tilbehør finner dere HER.

#Pinnekjøtt #kvammeGard #Kvamme #Gard #hjemmelaget #oppskrift #jule #middag #nyttårs #fest #middagstips #morsmiddag #mors #middag #Blogg #Matblogg #Bloggtoppen #glutenfritt #melkefritt #Famile #lokalmat #byfjellslam #kortreist #mat

4 kommentarer

4 thoughts on “Magisk hjemmelaget pinnekjøtt fra Kvamme Gard/Byfjellslam

  1. Så deilig 🙂 Vi spiste også pinnekjøtt i går, det var deilig. Kanskje andre gang jeg har spist i mitt liv 🙂 Kos deg videre <3

    1. Oj, det var ikke verst! Dere er vel gjerne mer vant med svineribbe? Jeg har aldri spist annet en pinnekjøtt, bortsett fra en gang jeg var i syden i julen. Men da var det liksom ike jul uansett om de hadde pyntet palmene he he

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *