Du verden så godt, denne bør du prøve!

Til 2 personer:

2 kyllingfileter eller du kan også bruke overlår, det har et lite bein i midten. Beinet kan skjæres ut og kan koses sammen med sausen for enda bedre saus. Er det skinn på kan dette også kokes med.

Ca. 2 dl maizena

1 egg

1/2 ts salt

Et par drag med pepperkvernen

Slik gjorde jeg det!

Sett på ris om du ønsker det til.

SAUSEN:

4 dl appelsinsaft/saften av appelsiner (når man skal raspe appelsinskall kan det være lurt å bruke økologiske appelsiner som ikke er sprøytet.)

Skallet av 1 appelsin

2 hvitløksfedd

Ca. 2 cm ingefær. Her må man ta det litt etter smak å behag. Ingefær varierer veldig i smak og størrelse alt etter hvor fersk den er. Så begynn med litt, og tilsett mer om du ikke kjenner ingefær smaken, for det skal være et sting ingefær.

2 ss soyasaus (glutenfri variant for min del)

1 ss eddik

Ca. 1/2 ss sukker

1 liten klype tørket chili

1/2 dl vann til å røre ut maizena med

1/2 ss maizena

Rasp skallet av appelsinen, og press saften ut av appelsinene.

Ha det i en panne sammen med eddik, soyasaus, sukker, chili, renset og findelt hvitløk og ingefær.

Har du som jeg bein og skinn fra kyllingen, så har du det i også så det får koke med, la alt få koke rundt 7-10 minutter.

Ta ut skinn å bein om du har det i sausen.

Bland maizena og vann, og ha i litt og litt til du ser at sausen blir passe tykk, den skal være en liten motstand i sausen.

Smak nå på sausen og kjenn om du har en rett balanse med ingefær, sukker og soyasaus.

Blir sausen for tykk så har man i mer appelsinsaft.

 

KYLLINGEN:

Del kyllingen i biter.

Ha maizena i en pose.

Knekk egget i en skål med salt og pepper, og bland det godt sammen.

Ha kyllingbitene i eggeblandingen, og ha det så i posen med maizena, og rist godt. Skal du lage mye, bør du ha i litt og litt.

Nå kan du velge om du ønsker å steike bitene i olje, eller på steikepannen. Jeg forsøkte i airfryer men siden min ikke går til mer en 180 grader, så funket ikke det så bra, men vil man forsøke det i airfryer, så ha på litt olje før steiking. Jeg steikte det på steikepanne på høy varme, og snudde når det hadde fått rett farge, og det samme på andre siden, før jeg skrudde ned platen.

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#Orangechicken #Kylling #appelsinsaus #Chicken #Orange #Hjemmelaget #matfrabunnen #enkelt #godt #middag #middagstips #Morsmiddag #glutenfritt #uten #gluten #melkefritt

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Orange chicken

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *