Oksehalesuppe

Categories Alle oppskrifter, Kjøttretter

Oksehalesupp kan jeg ikke huse å ha laget før, i så fall er det en mannsalder siden. Jeg fikk en venninne på besøk og hun ønsket seg det, for det var noe hun ikke hadde spist siden barndommen. Da måtte jeg forsøke å lage den mest mulig tradisjonell, og det ble den nesten. Jeg mistet glasse med pepper, så det kom i overkant mye i suppen, og jeg fikk ikke ut alt 😁. Men vi spiste godt begge to, så godt ble det, selv med mye pepper i. Suppen ble nesten som da hun var barn, så da er jeg veldig fornøyd. 

 

 

Til 2 personer

1-2  pakker oksehale ( jeg kjøpte en, men syntes gjerne det ble litt lite kjøtt, men smaken ble jo super med alle beina som kokte)

1  løk

2 fedd hvitløk

Smør/melkefritt margarin om man ikke tåler melkeprodukter

2 laurbærblad

1 ts timian

Pepper

Salt

2 store gulrøtter

2 skiver sellerirot

Vann så den dekker beina

Ha smør i en panne og brun beina godt, ha i renset og grovdelt løk og hvitløk, og la det få bli med i pannen. Hell så på vann og krydder, og ha i renset og grovdelte gulrøtter og sellerirot. Ha så i krydder og salt. La alt få koke rundt 3 timer eller mer.

Når kjøtte løsner fra beinet, så siler man av kraften, og tar ut beina og renser det.

Sett så kraften å kok igjen, og denne gangen har man i:

Det rensede kjøttet, jeg har alltid beina med også i denne kokingen, for å få mest mulig smak ut av beina. Så plukker jeg det opp før servering, det jeg finne.

3 gulrøtter

som renses og deles i biter

2 stor skiver sellerirot som renses og skjæres i biter

1 purreløk

2 ss tomatpuré

1 -2 ss soyasaus om det er nødvendig, jeg liker maten litt salt, så dette er en smaksak.(glutenfri for min del)

Eventuelt mer pepper og salt.

La dette få koke til grønsakene er mør, da smaker man om suppen trenger mer soyasaus, salt og pepper

Server gjerne flatbrød til suppen. Det finnes et godt glutenfritt flatbrød som fås kjøpt i butikker med litt godt utvalg.

Del gjerne med venner og kjente.  

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole

 

 

#oksehale #Oksehalesuppe #tradisjonsmat #kraftsuppe #enkel #god #morsmiddag #mors #middag #smaksrikmat  #mat #Middagstisp #oppskrift #Glutenfritt #melkefritt #laktosefritt #matfrabunnen #hjemmelaget

 

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Oksehalesuppe

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *