Last Updated:

Nydelige glutenfrie fastelavnboller

Categories Alle oppskrifter, Diverse retter

For noen år siden fikk jeg er fantastisk oppskrift på glutenfrie fastelavnsboller av Ingebjørg Finnsand, og hun delte tips å knep, pluss hvordan hun lagde andre boller også. Dette er noe av det beste bollene jeg har smakt etter jeg begynte med glutenfri kost.

Her er oppskriften jeg fikk av henne:

1 kg Semper mix PS. Veldig viktig, ikke bruk fiberhusk eller jyttemel

100 g sukker

2 poser tørrgjær

1 ts bakepulver

2 ts kardemomme

2 egg

7 del lunet helmelk ellet plantebasert melk

250 g meierismør

Ha en pakke semper mix en bake og ha i sukker, gjær, bakepulver og kardemomme, ha i den lunkede melken og rør alt sammen til det er en tykk suppe.Tilsett eggene og rør godt.

Ha i mer mer mel til du har en klissete deig (det går gjerne mer en 1 kg mel )

Elt godt i en miksmaster, og ha terninger med smør i deigen, mens maskinen går. La maskinen elte til alt smøret er løst opp og godt blandet i deigen.

Hev deigen på et lunt sted i rundt 45-60 minutter .

Hell deigen på et godt melet bord, og elt deigen slik at konsistensen blir slik at du kan trille boller.  Et tips er å bruke olje og engangshansker for å forme bollene.

Trill ut til ca. 40 boller, etterhev i 45-60 minutter og pensle med egg

Steikes på 225 grader (ikke varmluft) i 6-7 minutter.

“Deigen er veldig myk, og så elter jeg forsiktig inn mel ved utbaking. Jeg bruker engangshansker når jeg elter og triller ut bollene. Hvis deigen er litt for klissete når jeg skal trille ut bollene så tar jeg litt olivenolje el annen matolje på hanskene. For hvis vi klarer å få rullet ut bollene uten for mye mel så blir de veldig saftige og gode.
Når jeg lager kanelsnurrene så har jeg godt med mel på benken og bare klemmer utover deigen. Lager den ikke så veldig bred sånn at det ikke blir så mange snurrer på den. Jeg bruker en litt stiv slikkepott til å løfte deigen med når jeg skal «rulle» den sammen.
Hvis du må ha melkefritt kan du bruke Semper fin mix istedenfor.

Glutenfri baking er ikke så vanskelig som man kan få inntrykk av mange steder så har bare lyst å dele at man kan kose seg med baking av glutenfritt og😃

Bilde er også fra Ingebjørg Finnesand

Ingebjørg skrev følgende

 

“Deigen er veldig myk, og så elter jeg forsiktig inn mel ved utbaking. Jeg bruker engangshansker når jeg elter og triller ut bollene. Hvis deigen er litt for klissete når jeg skal trille ut bollene så tar jeg litt olivenolje el annen matolje på hanskene. For hvis vi klarer å få rullet ut bollene uten for mye mel så blir de veldig saftige og gode.
Når jeg lager kanelsnurrene så har jeg godt med mel på benken og bare klemmer utover deigen. Lager den ikke så veldig bred sånn at det ikke blir så mange snurrer på den. Jeg bruker en litt stiv slikkepott til å løfte deigen med når jeg skal «rulle» den sammen.
Hvis du må ha melkefritt kan du bruke Semper fin mix istedenfor.
Glutenfri baking er ikke så vanskelig som man kan få inntrykk av mange steder så har bare lyst å dele at man kan kose seg med baking av glutenfritt og😃
6 kommentarer

6 thoughts on “Nydelige glutenfrie fastelavnboller

  1. Merker jeg får vann i munnen… Dette ser skikkelig godt ut! 😀 Synd magen min reagerer på hevemidler. Vil ikke ha hverken bakepulver eller gjær, sukk!

  2. Surdeig er sikkert bedre men her snakker me omglutenfritt til orientering.
    Har laget disse i dag med godt resultat.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *