Nydelig kylling gryte med nudler og crispy grønnsaker

Categories Alle oppskrifter, Kyllingretter

Man spiser med øynene, så å lage mat som har fine farger gjør i allefall noe med meg. Ikke det at jeg har problemer med matlysten akkurat, for jammen er jeg syk om jeg ikke orker å spise. Det er klart at man gjerne ikke pynter maten så veldig etter en lang dag på jobb, og man bare vil bli mett og hive seg på sofaen. Men noen ganger er det veldig kjekt å gjøre det ekstra fint. Jeg hadde venninnebesøk, og da legger man gjerne  ekstra flid i maten.

Til 4 personer:

3-4 kyllingfileter

1 løk

3 gulerøtter

3-4 stilker selleristang eller tilsvarende med sellerirot (kan sløyfes)

1 pakke sukkererter

5-6 store sjamponer

1 pakke vårløk

3 terninger kyllingbuljong( trenger man glutenfri buljong så sjekk at den er glutenfri)

Ca. 5 cm med fersk ingefær

2 bokser med kokosmelk, pluss vann man skyller resten av kokosmelken ut med (ca. 3 dl vann)

Saften av 2 lime (her må man smake hva man synes passer din gane).

Salt

Pepper

En anelse chilipepper

En potte koriander (kan selvfølgelig sløyfes eller byttes ut med andre urter)

2 ss sesamfrø

Smør/olje til steiking

2 risnudler (den jeg kjøpte hadde 4 deler, men det var rikelig for oss med to) Dobbeltsjekk at det ikke er hvete i nudlene om du som meg ikke skal ha gluten.

 

For å lage litt liv i middagen, så tok jeg å brukte ostehøvelen og skal tynne skiver av gulroten og stangsellerien,  og skar opp tynne skiver av en vårløk, la de i kaldt vann og lot de ligge i kjøleskapet til servering. Da krøller de seg så fint, og de er “crispy” og dekorative. på toppen av gryten. Dette må du selvsagt ikke gjøre om du ikke orker.

Rens og del alle grønsakene og kyllingen, surr alt i en pannen med smør eller olje, ha i kokosmelk, vann og buljong. La alt få trekke i rundt 10 minutter, smak til med lime, salt, pepper og eventuelt litt chilipepper.

Rist sesamfrø noen minutter på en tørr panne. Kok nudler og siler de, og har de i gryten.  Ta ut grønnsakene fra kjøleskapet og  ha de på toppen av gryten sammen med ristede sesamfrø og koriander/urter.

“Digg inn”

💕Del gjerne innlegget med venner og familie 😊 Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

 

 

 

 

#Kylling #gryte #enkelt #middag #middagstips #Morsmiddag #hjemmelaget #Matfrabunnen  #glutenfritt #melkefritt

12 kommentarer

12 thoughts on “Nydelig kylling gryte med nudler og crispy grønnsaker

  1. Jeg var egentlig mett, men nå ble jeg sulten igjen 🤗 Venninna di som fikk dette servert, var jammen heldig 😀

  2. Godt nyttår!
    Kyllinggryte er godt! Fargene gjør oss glade og det ser innbydende ut 🙂
    Vi hadde fiskeboller i hvit saus i går – og eneste som farget tilværelsen på middagsbordet var raspede gulrøtter 😀

  3. Du steller så fint med de rundt deg – tenker at nabovenninnene dine setter stor pris på deg og dine kokkekunnskaper og de flotteste rettene du tryller frem 🙂 Lag deg en fin dag og riktig god helg 🙂

  4. Kommer med forslaget mitt her også. Din bror er helt fantastisk å skrive dikt. Jeg har bare lest to av de, men de blåste både meg og helt sikkert mange andre på banen! Han tar ting på kornet og er veldig morsom. Så over til deg. Skrive kan du også! Du skriver særegent, fritt og morsomt 🙂 Og i tillegg er du superflink å trylle frem de lekreste rettene! Ikke uten grunn at du ble kåret til årets matblogger her på blogg.no 🙂 Veldig fint at broren din skrev dikt om nettopp det! Men dere kan ikke være “skjulte skatter”. Foreslår at dere kokkelerer noe sammen. I form av en bok eller annet? Du samler dine matoppskrifter og han skriver treffende dikt til? Det hadde væt moro!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *