Last Updated:

NYDELIG ENKEL OG HJEMMELAGET RØMMEGRØT TIL 17 MAI

Categories Alle oppskrifter, Diverse retter

!7 mai nærmer seg og da spiser veldig mange rømmegrøt, og for noen år siden hadde jeg så lyst på rømmegrøt at jeg begynte å forsøke meg frem på hvordan jeg kunne få det til. Resultatet ble knall etter mine begrep, bare himmelsk godt og utrolig enkelt å lage. Jeg har også laget en variant som du finner nederst for dere som ønsker lavkarbo, den er også glutenfri.

Dette er grøt til rundt fire personer:

2 dl Toro glutenfri kakemiks eller det melet du foretrekker  (tåler du hvetemel kan man bruke det, men da må grøten koke minst 10 minutter). Jeg har også forøkt med maizena, det fungerte fint det også.

 3 dl seterrømme (eller laktosefri rømme)

 6 dl H-melk/laktosefri om man trenger det (jeg brukte faktisk vann, og da ble grøten litt mer syrlig, noe jeg liker)

 2 ts sukker

 0,5 ts salt

Det er lett at det blir klumper i grøten , så jeg har begynt å ha melken, rømme og melet i pannen, og røre melet ut så godt det lar seg gjøre. Så setter man på platen og rører med visp hele tiden til det har kokt opp(knallviktig). Skulle det likevel bli klumper bruker du stavmikker om du har. Når et har kok opp og tyknet, smaker man til med salt og sukker, er grøten for tykk har man litt mer melk i.

Ha gjerne på sukker, kanel, rosiner og en klatt med smør. Her på Vestlandet er det vanlig å ha spekemat og saft til.

Lavkarbo variant:

bokser seterrømme

3-4 dl fløte

1/2 dl vann

2 ts johanneskjernemel (som også er glutenfritt)

1/2 ts salt

Samme fremgangsmåte som over

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen middagstips på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#rømmegrøt #glutenfrirømmegrøt #lavkarborømmegrøt #17maimat #Matfrabunnen #festmat #Matfrabunnen #hjemmelaget #middag #middagstips #Nasjonaldagen # Spekemat

2 kommentarer

2 thoughts on “NYDELIG ENKEL OG HJEMMELAGET RØMMEGRØT TIL 17 MAI

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *