Linsesuppe med tomater Vegan

Categories Alle oppskrifter, Supper, Veganmat

Jeg fikk snapp av Margrethe (bonusfamilien min), de hadde linsesuppe til middag. Det var en veldig god ide til middag, og som vanlig blir det min variant på middagen. Dette er en billig, sunn og god suppe.  Som alltid bruker jeg grønnsakene jeg har, og det var et stykke fennikel som måtte reddes, og gresskar er jo med å gi fylde, smak og gir mettet.

 

Til 2 personer:

100 g linser (legges i bløt minst noen timer før)

1 løk

3- så mange du ønsker med hvitløk

Fersk gurkemeie/eller tørket (jeg har det nesten alltid fersk gurkemeie i huset, å lager te pga. helsen, men du kan bruke tørket gurkemeie)

3 dl  vann

1 grønnsaksbuljong eller den buljongen du har(husk at noen buljongtyper inneholder gluten, om du som meg må holde deg borte fra gluten)

Et stykke gresskar eller eventuelt andre grønnsaker du liker, som feks.  søtpotet

1 stykke fennikel  (kan sløyfes)

Noen korn med tørket  chili eller mer

2 ss karri eller du kan bruke curry paste som er mye sterkere

1/2 boks knuste tomater

Salt

Pepper

Jeg serverte med plantebasert naturell yoghurt og frisk ruccula.

Da jeg var på kurs i fermentering så fikk jeg vite at det var lurt å legge linser i bløt(også bønner, linser og erter, korn), for da forsvinner mye av fytinsyre som kan hemme opptak av diverse mineraler. Så jeg la linsene i bløt i dag tidlig, og skylte de godt før jeg kokte de.

Løk og hvitløk  renses og findeles før det surres på middels varme i olje. Vil du bruke fersk gurkemeie renses og findeles den også, å has sammen med resten på slutten av surringen av løken.

Ha i pannen, vann, buljong,  linser og knuste tomater, å la de få koke. Rens og del gresskar og fennikel å ha de i suppen og la det få koke mørt sammen med krydderne, og litt pepper. Når alt har blitt gjennomkokt smaker man til med salt og eventuelt mer krydder. Er suppen blitt for tykk, så har man i litt vann.

Har du lyst å være med å stemme frem matbloggen så kan du se HER

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER    

 

#linsesuppe #vegan #Linsuppemedtomat #fennikel #gresskar #matfrabunne #Hjemmelaget #Middagstips #Middag #suppe #billigmat

 

 

 

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *