Langtidssteikt lammelår med fløtegratinerte poteter

Categories Alle oppskrifter, Kjøttretter

I går hadde vi lammelår til middag, og denne fremgangsmåten jeg brukte er Bjørg som har lært meg, hun lager verdens beste lammelår. Vi hadde fløtegratinerte poteter, grønnsaker og saus til.

Tin lamemlåret om det er frossent, det kan ta sin tid.

Gni så lammelåret godt inn med salt og pepper, og lar det ligge minst 2 dager i kjøleskapet.

Rens og grovkutt gulrot, selleri, løk og kålrot og ha det på steikebrette og legg lammelåre opp på grønnsakene.

Sett formen midt i ovnen på 75 grader, og la det få stå i rundt 8 timer, litt avhengig av hvor stort det er. Jeg skrudde opp varmen på slutten av steiketiden, til steiketermometeret viste opp mot 70 grader.

Ta det ut og la det får hvile til dere skal spise.

Skjær opp og legg på fat.

Jeg hadde kokte gulrøtter, rosenkål og brokkoli til.

Fløtegratinerte poteter finner du HER

Sausen laget jeg av kraften, maizena og en skvett fløte/plantebasert fløte, og man tilsetter salt og pepper om man ønsker det.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

 

#lammelår #steiking #verdensbeste #Middag #Middagstip #Morsmiddag #glutenfritt #melkefritt #Glutenfritt #UtenGluten #melk #matfrabunnen #hjemmelaget #tradisjonsmat

4 kommentarer

4 thoughts on “Langtidssteikt lammelår med fløtegratinerte poteter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *