Lammestek eller lammelår hører liksom til påsken. Lammesteiker utbeinet del av lammelår, og mindre mat en et helt lår. Det jeg fikk tak i var en ferdig

marinert som skulle steikes i plasten. Den var veldig god faktisk, det ble veldig god kraft i posen som jeg enkelt kunne lage saus av. Jeg har en mitt lille et årige barnebarn på besøk, og da går det stort sett i et, og han tåler blant annet ikke melkeprodukter, så alt må være melke og glutenfritt.

Vil du lage lammesteik på vanlig måte, altså ikke ferdigmarient og vakumpakket, så finner du opp du oppskrift HER. 

Jeg fulgte anvisningen for steiking og hviletid som stod på steiken.

Det var ønske om fløtegratinerte poteter, og da laget jeg det uten melkeprodukter, men med plantebasert fløte.  

Denne på linken er laget med kokosmelk, men jeg lagde med en annen type plantebasert fløte denne gangen, og vi tok på parmesan  etter på vi som ønsket det.

Sausen lagde jeg av:

1/2 løk

2 fedd hvitløk

Melkefritt smør(teknisk sett er det ikke smør, men margarin)

Skyet fra steiken

Nesten 1 beger plantebasert fløte

1 kjøttbuljongterning

Salt

Pepper

1 ssmaizena

Rens og del løk og hvitløken og surr det i melkefrittsmør eller olje, ha på skyen, fløten(melkefri), buljong og maizena å la det koke opp under omrøring.

Smak til med salt og pepper.

Vi hadde steikt sopp til, kokte gulrøtter, blomkål og litt brokkoli, og noen biter squash. Rørte tyttebær hadde vi også til.

Jeg er på utkikk etter sponsorer og samarbeidspartnere. Ta gjerne kontakt 😊

Del gjerne med venner og kjente.

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole

#påskemat #påske #Lammesteik #middag #middagstips #morsmiddag #Melkefritt #glutenfritt #matfrabunnen #hjemmelaget

6 kommentarer

6 thoughts on “Lammesteik

    1. Det er en del fett i både lam og sauekjøtt, og det er nok grunnen til at en del folk ikke tåler det. Jeg bare elsker det, så jeg megahappy at jeg tåler det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *