Langtidssteikt lammesteik

Categories Kjøttretter

Fårekjøtt er blant mine topp 10 favoritter, derfor blir jeg alltid svært henrykt når jeg får tak i fårekjøtt og det ikke koster skjorten. Denne gangen fant jeg en lammesteik som var marinert med timian og hvitløk og kostet det samme som den umarinerte, derfor tok jeg meg ikke bryet med å marinere selv denne gangen.

Å langtidsteike kjøtt i ovnen er utrolig smart siden kjøttet ikke blir utsatt for så hard varme at saften i kjøttet blir presset ut i like stor grad som når man hardsteiker kjøttet (med det mener jeg på vanlig måte, med høy temperatur og kort tid) .

Steiken jeg hadde var rundt 1 kg. Jeg rundteikte steiken på steikepannen med smør (dette gir fin steikeskorpe og bedre smak) og jeg hadde den i en ildfast form midt i ovnen på 75 grader i rundt 5 timer. Den siste halvtimen skrudde jeg opp temperaturen til 200 grader, og brukte steiketermometer for å være sikkre på at temperaturen ikke ble for høy. Steiken fikk hvile på benken i 10-15 før jeg skar den opp.

Jeg serverte steiken med en god saus av kraften.

Kraft

Fløte

Maizena

Brunost

Buljong

Timian

Salt og pepper

Sukkerkulør

Jeg hadde maizenaen i væsken og lot det få et oppkok og hadde i buljong, ost og krydder.

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *