Laging av hjemmelagde pølser

Categories Alle oppskrifter, Diverse retter, Kjøttretter, Pølseretter

Min nabo Ingrid ringte å spurte om jeg hadde utstyr til å lage pølser, noe jeg har. Siden jeg ikke har laget pølser før så ville jeg gjerne bli med på det. Siden ingen av oss hadde gjort dette før, så tenkte vi som Pippi Langstrømpe, “dette har jeg ikke gjort før, men det får vi til”.  Og det gjorde vi, og nå er vi en erfaring rikere!

Vi var begge to litt spente på hvordan dette skulle gå, men det var faktisk overaskende enkelt og  lett. Den enste utfordringen vi fikk var en liten “tamslyng”, men det fisket vi på strak arm. Jeg har ikke smakt på pølsene for det må henge på tørk.

Man bør være to når man lager pølser, for det å skulle mate kvernen samtidig som man  skal ha kontroll på pølsene.

Oppskriften er hemmelig, men det finnes masse oppskrifter på nette. Men jeg kan røpe at ingrediens listen var kort, det var svinekjøtt med masse spekk, oksekjøtt, kokte poteter og krydder, og selvfølgelig må man ha tarm.

Ingrid kverner kjøtt og poteter.

Det vi gjorde var å kverne alt kjøtte, samt potetene igjennom kvernen, så hadde vi i krydder, og eltet alt godt sammen i en kjøkkenmaskin.

Det finnes flere forskjellige typer tarm, lammetarm som vi først begynte med, var veldig tynn, og så fikk Ingrid tak i svinetarm, som er mye større, som var opprinnelig meningen å ha. Det ble en “tramslyng som vi har ledd mye av i ettertid, akkurat da ble det litt frustrasjon. Men det ordnet vi uten dramatikk!

 

Det er vant å ha hjemmelaget pøler til pinnekjøttet til jul.

Det vanskeligste med hele prosessen var å få tredd hele tarmen inn på den tuten som er på kvernen.

Det ble en liten “tarmslyng”, men det ordnet vi uten noe drama.

Det ble noen tynne pølser, det hang vi opp først, så det hadde begynt å tørke litt. Så lagde vi pølsene som det opprinnelig var meningen å lage.

Pølsene skal henge i rundt 5 dager på et kaldt rom. Ingrid er ikke råalsus, hun fant tørkestativet og en løvang å han opp pølsene til tørk.

 

Nå gleder jeg meg til å smake på pølsene når det blir ferdige.

Del gjerne med venner og kjente.  

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole

#pølselaging #hjemmelagdepølser #Pølsertiljul #hjemmelagdepølser #tradisjonsmat #Matfrabunnen #glutenfritt #melkefritt #Middagstips #morsmiddag

 

10 kommentarer

10 thoughts on “Laging av hjemmelagde pølser

  1. Så artig at dere satte i gang med dette! Om ikke lenge starter dere utsalg skal du se – for dette så berre lekkert ut 🙂 Nyt kvelden 🙂

  2. Ja det er ikke bare bare med salg. Men gøyt pølselagings prosjekt dere satte i gang sammen 🥰

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *