Kjøttboller i airfryer med smell, tomatsaus og spagetti

Categories Alle oppskrifter, Retter med kjøttdeig

Min datter ville ha godt krydrede kjøttboller med tomatsaus, og da må jeg jo lage det. De har airfryer så det måtte jeg prøve meg på, og det må jeg si var positivt, nesten ikke steikeos og det ble ferdig på bare 6 minutter.

2 pakker kjøttdeig/karbonadedeig 800 g

2 egg

1 ss potetmel. Kan godt sløyfes, men da bør du begynne med et egg å se hvor fast deigen blir.

1 ss oregano

1/2 ss cayennepepper (her tar man i mindre eller mer etter ønske)

2 knuste buljongterninger, hjemme bruker jeg alltid 2 ss buljongpulver

1 ss basilikum

1 ss spisskummen

1 ss koriander

2 finhakkede sjalottløk

4 fedd hvitløk

Litt pepper

Ca. 1 1/2 ts salt

Jeg lager alltid en prøvekake før jeg steiker alle, synd om de er for tamme på smak, eller at det er for mye av  noe. For mye da kan man spe med mer potetmel og vann(eventuelt melk om du tåler det)

Rens og findel løk og hvitløk ha de i en bolle eller en mikser sammen med kjøttdeig, potetmel, egg krydder og salt. Bland godt sammen og er deigen for tykk/fast kan man ha i litt vann. Som nevnt over anbefaler jeg å steike en prøve bolle for å kunne justere smaken. Bruk en dessertskje som man dypper i vann, å form bollene som kuler, de skal være små.

Sett airfryer på 200 grader, 6 minutter og jeg hadde den på kylling. De var gjennomsteikt på denne typen airfryer, men det kan jo variere. Jeg måtte steike noen ganger for at alle skulle bli steikt.

Tomatsaus:

1 boks med knuste tomater

Ca. 2 dl vann

2 fedd hvitløk

Bruk gjerne løk med det hadde vi ikke mer av.

2 terninger med kjøttbuljong

1 ts sukker

Pepper

Salt

Findel hvitløken å ha de i tomatene, og resten av ingrediensene. Sett alt på kok og la det få koke i rundt 10 minutter, smak til og juster gjerne med krydder og salt.

Kok pasta etter anvising.

Marte hadde Parmesan på.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#kjøttboller #Godt #kryddredekjøttboller #glutenfritt #melkefritt #Hjemmelaget #Matfrabunnen #Morsmiddag #middagfstips #Middag #Spicekjøttboller

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *