Kyllinglår med saltbakte poteter og salat

Categories Airfryer, Alle oppskrifter, Kyllingretter

Det er merkelig hvordan mattilbudet endrer seg uten at man legger merke til det. Jeg fikk så lyst på kyllinglår, men det var ikke så lett å få tak i lenger tydeligvis.  Men tilfeldigheten ville at det kom på halv pris så kjøpte jeg en singelpakket, og den var diger. Siden det er potetens dag og jeg har hjemmedyrkede poteter, så ble det saltbakte poteter til, siden det er potetens dag. Poteten er en allsidig grønnsak som reddet mange fra hungersnød og elendighet både i Norge og ellers rundt omkring. 

 

I dag ble det middag bare til meg:

1 kyllinglår

1 liten klatt honning (snivspiss)(dette gir en veldig fin gylden skinn på kyllingen)

2 ss nøytral olje

1 klype salt

Pepper

Basilikum

litt paprikapulver

Bland olje, honning og krydder å bland godt slik at honningen blir oppløst. Smør på kyllinglåret.

Side jeg hadde potetene i ovnen så steikte jeg kyllingen der også, men har man en større airfryer må man gjerne steike i den.

200 grader midt i ovnen i rundt 30 minutter

Salt steikte poteter

Ca. 15-200 g  poteter med skall pr. person. Har du små poteter gjerne mandelpotetter så bruk det.

Godt med salt rundt 100 g, eller så mye du ønsker å bruke

Vask potetene godt, og tørk det. Ha det i en ildfast form og strø godt med salt på, steik i ovnen på 200 grader i mellom 20-30 minutter alt etter størrelsen på potetene.

Jeg hadde litt salat til, hjemmedyrkede tomater og avokado.

 

 

 

# Enkel #sunn #kyllinglår #saltbaktepoteter  #Morsmiddag #Matfrabunnen #hjemmelaget #Glutenfritt #melkefritt #naturligglutenfritt #naturligmelkefritt

4 kommentarer

4 thoughts on “Kyllinglår med saltbakte poteter og salat

  1. ser veldig godt ut det du lager 😊 Òg enkelt forklart/oppskrift for én som ikke er så alt for glad i og lage mat, og fått cøliaki I voksen alder, så synes det er vanskelig, men nå fant jeg din side, så takk 😊😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *