Last Updated:

Kremet krepsehale/reke og mangosalat

Categories Saus, Tapas

Det nærmer seg konfirmasjon og bryllups sesong og da er det alltid kjekt med gode ideer til forrett eller koldtbord. Denne gode salaten fikk jeg oppskrift på av min gode nabo Kari. Jeg fikk faktisk både Crème fraîche og krepsehaler av henne, for de skulle bort. Men jeg rotet meg aldri til å lage den, så de var kommet hjem og krepsehalene var blitt dårlig dessverre. Kari bruker krepsehaler, men jeg hadde jo ikke det lenger, så det ble reker,

Som forrett til 4 personer:

2 dl rensede reker/krepsehaler eller begge deler

1 moden mango (veldig viktig t den er godt moden)

2 ss fersk gressløk eller som jeg brukte vårløk siden jeg hadde det

Lime etter smak

4 ss Crème fraîche (laktosefri til oss som trenger det)

Eventuelt litt salt

Noe sprøtt til som ristet toast eller lignede, eller som jeg hjemmelaget knasende godt knekkebrød

 

Rens krepsehaler/reker og del de, bruker du ferdig pillede kreps/reker tømmer man av all vesken og tørker de litt i papir. Ha Crème fraîche, skalldyrene, og oppdelt mango i en skål, rens og del gressløk eller vårløk og finhakk og ha i salaten, og bland alt godt sammen, trenger du salt har man litt i. Lime etter smak. Er mangoen ikke moden nok trenger man muligens ikke lime, eller den må bruke med forsiktighet så den ikke blir for syrlig.

Jeg skjærer opp mangoen før jeg fjerner skallet.

 

 

Så bruker jeg fingrene eller en skje å dytte bitene av skallet.

Salten tåler å stå å trekke en stund. Ha salaten i en fin skål eller noe som er passende å servere i, jeg brukte noen arvede dessertskåler.

Pynt gjerne med noen ekstra krepsehler/reker en bit lime, mango og gressløk/vårløk eller lignede

Jeg synes disse gamle dessertskålene er nydelig
4 kommentarer

4 thoughts on “Kremet krepsehale/reke og mangosalat

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *